2017
Може да ви звучи странно, но много шофьори в наши дни си мислят, че модерното оборудване за сигурност под формата на асистиращи системи може да се окаже по-важно за безопасността на пътя от гумите. Това се оказва сериозна заблуда: когато стане въпрос за прецизност на кормилното управление, т.е. за точно следване на зададената от водача траектория, гумите са отговорни на повече от 50% за представянето на автомобила. Без значение с колко на брой сложни системи е оборудвана вашата кола, основната роля за сцеплението на мокра настилка се пада именно на гумите. Подобна е ситуацията и при аквапланинг, разкриват хората от Continental. Дебело подчертаваме, че тази компания не са занимава само с производство на гуми, но и с разработката и направата на електронни системи за активна и пасивна сигурност като един от водещите доставчици в автомобилната индустрия.
На гумите се пада около 30% от определянето на комфорта на возене, както и на акустичния комфорт в колата и на шума при преминаване. Тяхното налягане влияе съществено върху горивната консумация, а с това – и на екологията. И докато при леките автомобили сякаш не обръщаме чак толкова голямо внимание на този важен от икономическа гледна точка въпрос, мениджърите в големите автопаркове със стотици камиони знаят добре, че именно „играта“ с налягането може да се окаже решаваща за спестяването на десетки хиляди левове. Continental представя резултатите от изследвания, които разкриват, че 20% от водачите се сещат да проверят налягането при всяко посещение на бензиностанцията, а 25% – само два пъти в годината. Специално проучване, проведено изцяло сред дамите, показва, че 31% от тях изобщо не проверят налягането на своите гуми. Абсолютно същата е ситуацията и при 35% от водачите на възраст до 35 години.
Бюджетни срещу премиум гуми
Ограничените финансови възможности на българските шофьори често ги насочват към избора на нискобюджетни гуми. Това евтино решение обаче се оказва скъпо – обикновено ще усетите влошените характеристики на евтините гуми при първото спиране на мокро. Именно това изпитание е първата „цедка“ в широкомащабните тестове на AUTO BILD и още на него десетки модели гуми със странни наименования отпадат и не се класират за по-нататъшните изпитания. Нещо повече – дори остарели и износени премиум гуми в много случаи демонстрират по-добро пътно поведение от чисто нови нискобюджетни. Но дори и когато става въпрос за пестене на пари, премиум гумите могат да бъдат по-добри – тъй като по традиция при тях съпротивлението при търкаляне е по-ниско, а с това – и горивната консумация.
Толкова скъпи гуми… за тази „трошка“?
Ако инвестицията в премиум гуми за нов автомобил си заслужава, то тя е дори двойно по-важна за стар – поради простата причина, че колите на възраст не разполагат с модерни асистиращи системи, а в много случаи дори и старите (напр. ABS) не са в изправност. За водачите обаче остава утехата, че по традиция в миналото колите бяха оборудвани с гуми в по-малък размер, каквито ще намерите на по-изгодна цена – и така разликата в цената на комплект евтини и премиум гуми няма да бъде толкова висока.