Какво трябва да знаем за филтъра за твърди частици?


26
юли
2019

Дизеловите двигатели генерират сажди. И за да не попадат те във въздуха, а после – в дихателните пътища на хората, специален филтър улавя твърдите частици. След няколко години обаче този тип филтри понякога започва да създава проблеми.

В наши дни би ни било трудно да си представим дизелов автомобил без филтър за твърди частици, но до 2003 г. изобщо нямаше дизелови автомобили без филтри за твърди частици. Тогава хора от Гринпийс закараха няколко боядисани в розово автомобила със свински носове пред входовете на автомобилното изложение във Франкфурт и така стимулираха по-бързото въвеждане на екологичния компонент. До този момент преди всичко германските производители протестираха срещу тази мярка, тъй като филтрите за твърди частици по правило вдигат разхода на гориво с 9-10 процента. Но и защото се страхуваха, че филтрите ще създават проблеми. И имаха право – с годините филтрите (познати като DPF – от немски Dieselpartikelfilter) демонстрираха, че не са най-надеждното нещо на света.

Времената на облаците дим от ауспуха са отминали – поне в Западна Европа. В България нередовните технически прегледи допускат безогледното отстраняване на скъпоструващите филтри за твърди частици

Как функционират филтрите за твърди частици?

Дизеловите двигатели генерират сажди, за които се подозира, че причиняват рак. Ето защо допустимите норми за частиците стават все по-строги. Заедно с Bosch, най-важния доставчик на автомобилната индустрия, германските автомобилни производители вдигаха налягането при впръскване, за да оптимизират горивния процес. По този начин те намаляват теглото на отделените частици, които обаче стават все по-малки – и навлизат по-активно в дробовете. Всички започнаха да говорят за «фини прахови частици». Единственото спасение от тях е в лицето на филтрите за твърди частици. А тяхната структура е като керамично произведение на изкуството: издължени сегменти с квадратно сечение от порест материал, издържащ на топлина, като силициев карбид, биват залепени един към друг и след това механично оформени до желаната форма, обработени със защитен слой и вкарани еластично в метален корпус. Когато гледа отблизо, човек разпознава също и квадратните канали, които са затворени през един, подобно на шахматна дъска. Отработените газове, които преминават през отворените канали, в другия край на канала също се срещат с препятствие. Единственият им изход е през керамичната стена с пореста структура към съседен канал, чийто край е отворен по посока другия край на ауспуховата система. Taка саждите „увисват“. Образува се слой, който подобрява още повече действието на филтъра – и в крайна сметка 99,9 процента от саждите биват задържани. По този начин обаче след 500 до 1000 км филтърът се задръства. Ето защо е монтиран специален сензор, който мери налягането преди и след филтъра. Този сензор е свързан с двигателя и именно той стартира регенерацията на филтъра.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap
Тест на стойки за мобилен телефон

25
юли
2016

Изпробвахме качествата на 12 системи, струващи между 14 и 48 лева – кои от тях обаче държат... на обещанията си?

Card image cap
G-клас на старо: гениален или чуплив?

17
мар.
2018

С напредване на възрастта падат цените дори и на Mercedes G-клас. Ще може ли офроудърът мечта да се превърне в разумна покупка?

Card image cap
АБВ на турбото

18
ян.
2016

Туброкомпресорите намират все по-често приложение при дизеловите и бензиновите мотори, но и често са причина за проблеми. Ние ще ви разкрием най-важното за функционирането, поддръжката и смяната на турбините

Card image cap
Избягвайте шофиране в опасните часове

7
апр.
2017

За оптималната кондиция зад волана са съществени субективни и обективни фактори. Ако спазвате тези елементарни правила, пътуването ви ще стане много по-сигурно

Card image cap

В последния брой:

Архив >