2024
Въпреки застудяването, пътуванията зад граница с кола не спират. Какво е важно да знаем за Германия?
Нощите става по-къси, листата падат върху асфалта, мъглата се появява по-често. Природата ни подсеща, че е време да сло жим зимните гуми.
В Германия няма законово опре делена дата, кога трябва да се случи това. Законодателят е постановил единствено, че шофьорите следва да „оборудват автомобила си според ме теорологичните условия“. С други думи, изискването за използване на зимни гуми важи единствено при затруднени пътни условия като напр. наличието на сняг, лед и скреж. Разпространеното в Северна Европа правило, да се шофира със зимни гуми от началото на октомври до католическия Великден, според експерти се е доказало в практиката.
Защо са важни зимните гуми през студения сезон? При по-ниски темпе ратури водачите със зимни гуми могат да спират по-надеждно и съответно се движат по-безопасно. Каучуковата смес при летните гуми се втвърдява при по ниски, дори положителни температури, с което сцеплението към пътя може съществено да се ограничи. Зимните гуми се произвеждат от по-мека ка учукова смес и притежават различна шарка на профила, за да не се полепва по тях сняг и лед.
Доскоро в държави като Германия употребата на зимни гуми с означението M+S (Matsch und Schnee), предвидени за разтопен и свеж сняг, бяха достатъчни, но от тази зима това вече не е така и употребата им може да бъде санкциони рана с глоба до 60 евро. В същото време с тях може да застрашите и покритието на застраховката си. Досегашният пре ходен период за произведени преди 2018 г. гуми M+S с това изтича. Разпространеният вече от доста време алпийски символ или 3ВС (три върха със снежинка) и леден сталагмит сега остава единственото до пустимо означение за зимни гуми. До кога могат да се ползват зимните гуми? Според германския автомобилен клуб ADAC след около шест години те започват да губят част от зимните си характеристики и следва да бъдат подменени. Каучуковата смес тогава се е втвърдила до такава степен, че при ниски температури сцеплението осезаемо намалява. Също така важно: при покупка на нови гуми според ADAC те не бива да са произведени преди повече от две години. Според други експерти дори не трябва да са по-стари от 18 месеца. Съответна проверка може да направите с помощта на т. нар. DOT код – четирицифреното число върху страничната страна на гумата. Числото 2321 например означава, че гумата е произведена през 23-тата календарна седмица на 2021 г.
Решаващ при автомобилните гуми обаче си остава профилът. Но колко дълбок трябва да е той? В Германия предписанието е за минимум 1,6 мм, но експертите са единодушни, че е силно препоръчително да са поне 4 мм. Най сигурната проверка на дълбочината на профила се извършва с монета от две евро, защото широчината на сребърния й диск е точно 4 мм. Какви са санкциите, ако 56 шофирате с летни гуми в зимни ус ловия? Ако полицията залови водач с летни гуми да се движи върху лед и сняг, ще трябва да заплати 60 евро. Допълнително му се отнема една на казателна точка. Поне 80 евро и също така една наказателна точка получават автомобилистите, които се движат с летни гуми и впоследствие затруднят движението на останалите – напр. ако закъсат някъде по-пътя. Собствени кът на колата също се глобява със 75 евро и получава една наказателна точка.
Любопитно е също, какво се случва със застраховката? Според Обедине нието на германските застрахователи гражданската отговорност продължава да важи в случаите, при които водач причини пътнотранспортно произшест вие с летни гуми през зимата. Ще рече, че застрахователната компания ще покрие щетите на пострадалата страна. Но според ADAC при инцидент без собст вена вина е възможно да възникнат проблеми с гражданската отговорност на отсрещната страна, която би могла да пледира за споделена вина. При застраховка Каско пък е възможно да не бъдат уважени някои от исковете с аргумент за допусната „груба небрежност“.
Материалът е част от нашата рубрика „За повече сигурност на пътя с Continental“