Какво ни носи автономното шофиране?


22
окт.
2019

Добрата новина е, че сигурността на пътя ще се повиши, дори и само малка част от участниците в трафика да се движат автономно. Университетът в Калифорния наскоро симулира ситуация, при която на автономните автомобили чрез компютърна система била задавана скоростта, с която да се движат, за да не се стига до задръствания. Резултатът: когато всеки десети автомобил се управлява автономно, веднага се удвоява скоростта при включване в магистралата, а при сливането на две натоварени пътни платна в едно дори 20 процента повече автомобили преминават през стеснението в сравнение със слу-чаите, когато всички автомобили се шофират само от хора.
Според психолози, щом техниката докаже, че е надеждна, в бъдеще ще започнем да се страхуваме повече от шофиращи хора. Освен това компютрите с лекота ще решават и проблемите с честото изпускане на нервите на водачите в купето: така например всеки човек по свой индивидуален начин възприема дистанцията до отделните автомобили в трафика. Това, което за едни е скандално залепване за бронята, за други в същото време е израз на самочувствие и увереност, че се владее ситуацията.

Друг интересен случай е навлизането в натоварено кръстовище, вследствие на което то се запушва. Хората имат склонност да правят веднага генерални заключения: „Този шофьор явно винаги се държи така арогантно!“ А всъщност водачът може просто да не е преценил добре ситуацията. Автомобил, който взема решенията хладнокръвно на базата на проверени в практиката алгоритми, със сигурност няма да натиска клаксона и да бълва нецензурни епитети при създалото се напрежение.

Неслучайно автомобилните концерни паралелно с разработването на нови задвижвания масово инвестират в решения за автономна мобилност. Хиляди са заявените патенти в тази област, регистрирани от водещите марки и от млади прохождащи фирми. Единственият горчив привкус е може би вътрешната ни несигурност от една поредна радикална технизация на човешкия живот. Както и въпросът, дали това не е част от традиционния конфликт между поколенията?
Докато младите възприемат повечето технически иновации като резонни и обясняващи се от само себе си, по-възрастните бързо се чувстват притиснати от галопиращото развитие на техниката и изпитват подозрения към една логична тенденция, която в крайна сметка ще им даде възможност да останат мобилни до дълбока старост.
При представително проучване от 2017 година на три възрастови групи бил зададен въпросът, дали биха ползвали автономно движещ се автомобил. От групата на над 60-годишните по-малко от 20 процента отговорили с „разбира се“ или „вероятно“. При учас-тниците от 18- до 29-годишна възраст утвърдителният отговор идвал три пъти по-често.

Лек път и поздрави,

Ралф Петров
Главен редактор
AUTO BILD България

Още по темата

Card image cap
Новият Mеgane R.S. с четири завиващи колела

23
юни
2017

Новият Renault Mеgane R.S. ще предлага четири завиващи колела и избор между две шасита

Card image cap
Mercedes-AMG обнови C 63

29
мар.
2018

След фейслифта на стандартната С-класа Mercedes oсвежи и „наточената“ модификация С 63. Топмоделът идва при клиентите с нова предница и високи технологии

Card image cap
Колите на футболните звезди

7
юни
2016

Вижте какво карат Марио Гьотце, Месут Йозил, Жером Боатенг и компания

Card image cap

В последния брой:

Архив >