2019
AdBlue® е воден разтвор на урея (карбамид), чиято задача е да намали азотните оксиди (NOx), които се съдържат в отработените газове. Ако някой направи асоциация с оборска тор или използвани памперси, няма да е далеч от истината. В действителност при обмяната на веществата и при хората, и при животните се отделя карбамид. От него обаче, не бихме могли да произведем AdBlue®. В действителност AdBlue® се произвежда при синтезата на амоняк и въглероден диоксид (СО2). Полученият разтвор се разрежда с деминерализирана вода със специфични качества и висока чистота. Качеството на водата е от особена важност при производството и последващото използване на AdBlue®, защото влияе на катализатора на вашия автомобил. Получената бистра течност не е опасна за здравето, а при контакт с кожата трябва да се отмие с вода.
Намаляването на нивата на емисиите на вредните газове по този начин позволява да бъдат изпълнени строгите изисквания за емисиите на отработените газове. Разтворът се състои от деминерализирана вода и карбамид в специално подбрано съотношение. Повечето съвременни дизелови двигатели на товарните и леките автомобили са оборудвани с т. нар. SCR технология. SCR (Selective Catalytic Reduction) означава селективна каталитична редукция и е химически процес, който разгражда вредните вещества като азотни окиси (NOx) чрез реакция с впръскване в системата за отвеждане на отработените газове AdBlue®. В резултат на реакцията се образуват нетоксичен азот и водна пара.

В зависимост от годината, през която е произведено превозното средство, то следва да отговаря на определени стандарти, ограничаващи емисията на вредни вещества в отработените газове. Евро 6 е стандарт на ЕС, въведен през септември 2015 г., който задължава дизеловите автомобили да бъдат оборудвани с технологията AdBlue®.
Евро 6 изисква намаляване на емисиите на азотни оксиди (NОx) с повече от половината (0.18 г/км при Евро 5 → 0.08 г/км при Евро 6).
По-строгите стандарти RDE (съкращение на Real Driving Emission) – т.е. реални емисии по време на шофиране – вече се прилагат от есента на 2017 година. Това означава, че новите превозни средства няма да бъдат тествани в лаборатории, те ще трябва да преминат теста само в пътни условия, по пътищата в градските, селските и магистралните райони.
Химиците го учат в университета: 32,5 процента урея (карбамид) + 67,5 процента деминерализирана вода = AdBlue
С въвеждането на AdBlue® в леките автомобили консумацията на AdBlue® се оценява на 1-1,5 л/1000 км. В момента се вижда видимо покачване на консумацията на AdBlue®.
Новите модели имат все по-големи резервоари на AdBlue® (напр. при големите SUV могат да имат вместимост даже над 30 литра), а нивото на течността в тях трябва да се допълва по-често отколкото в по-старите автомобили с такова решение.
Опаковката с AdBlue® трябва да се съхранява при температура над -5⁰C и под 25⁰C. Трябва да се избягва излагането на слънце и на студ. AdBlue® има срок на годност 18 месеца, но излагането на високи температури съкращава срока на годност (продуктът се разлага по-бързо и губи свойствата си). Процесът на кристализация (започва при температура -11,5°C) е обратим и след затопляне продуктът може отново да се използва. С цел безопасността на продукта е особено важно да се осигури подходящо излагане в зимни условия.
AdBlue® трябва да се излива в резервоара, предназначен за този продукт, а не в резервоара за гориво. В новите автомобили гърловината на резервоара за AdBlue® е разположено най-често до гърлото на резервоара за гориво. Въпреки че AdBlue® е класифициран като безопасен продукт, той е корозивен продукт. Когато се разлее, може да остави петна върху дрехи, обувки или автомобилната боя. Имайте предвид това при пълненето на резервоара.

Не се препоръчва използването на дистрибутори, предназначени за тежкотоварни автомобили, поради голямата сила на струята. Това може да предизвика преждевременно изтласкване на накрайника (върха) на помпата. Оттук и широката гама от AdBlue® опаковки за клиентите на бензиностанциите Shell.