Нашите съвети » Каква е ползата от добавките за горивото и маслото?

Каква е ползата от добавките за горивото и маслото?

1002
2022

Добавките са допълнителни вещества, които се добавят към горивото или моторното масло, за да бъдат подобрени техните качества. Една от най-известните добавки е AdBlue. При дизеловите автомобили тя бива впръсквана в изпускателната система с цел намаляване емисиите на азотен оксид. Добавките за свободна продажба, които се предлагат в малки опаковки по бензиностанциите и в специализираните магазини, обещават например оптимизирано изгаряне и почистване на двигателя. Добавките за масло трябва да пречистват двигателя, да намалят износването му, както и да предпазват от корозия. Въпреки това, много шофьори се въздържат от използването на добавки от страх да не повредят автомобила си или да загубят гаранцията му. AUTO BILD ще ви разкрие най-важното за добавките и ще ви даде ценни съвети за употребата им.

Къде в автомобила можете да използвате добавки?

Почти всяка течност в автомобила е смесена с добавки. Никой не зарежда чист бензин или чист дизел – горивата по бензиностанции задължително съдържат вещества, добавени на по-късен етап от производството, които помагат например за защита на двигателя или за по-добро изгаряне на горивото. Съответното гориво трябва да получи от 8 до 13 добавки само за да отговори на DIN стандарта за качество (DIN 228 за бензин, DIN 590 за дизел). За антифриза и трансмисионното масло също са предвидени добавки, благодарение на които се постигат необходимите на тези работни флуиди свойства. Прекрасен пример за използване на добавки е зимният дизел: при него към дизеловото гориво се доливат добавки, които го правят достатъчно „течлив“ дори при ниски температури.

Почти няма оперативни флуиди по автомобила, в които да няма добавки.

Какви добавки за свободна продажба има на пазара?

В допълнение към добавките, които вече са част от състава на съответната работна течност, към горивото и моторното масло, а понякога и към антифриза могат да се добавят и други добавки. По правило това се прави, за да бъдат предотвратени евентуални повреди. Например почистващите добавки са предназначени да предотвратят отлагането на дребни частици мръсотия в двигателя – и така могат да бъдат избегнати коксуване и повреди (вижте също: LSPI). Така различни компоненти като клапани, дюзи, свещи, филтри за твърди частици или карбуратори трябва да бъдат защитени, а животът им да бъде удължен. В същото време при чист двигател горивото изгаря по-ефективно, което предпазва околната среда, а в най-добрия случай и разходът леко ще падне.

Други добавки са предназначени да защитават автомобили, които не се шофират дълго време, от корозия или „тинясване“ на дизела (заради определени микроорганизми). Всъщност до подобни проблеми може да се стигне дори при хибридните автомобили, ако шофирате предимно на електричество. Преди смяна на маслото отлаганията и маслените утайки могат да бъдат отстранени с добавка. Както виждате, на пазара има най-различни видове добавки – затова трябва да се информирате предварително, за да разберете кой вид точно ви трябва.

Специални добавки предпазват от коксуване и феномени като LSPI.

Кога добавките могат да помогнат?

Замърсяване и отлагания: С течение на времето в двигателя и в горивната система се натрупват всякакви видове отлагания. Този проблем е застъпен особено силно при шофиране на къси разстояния. С времето това може да доведе до загуба на мощност, а в най-лошия случай може да се стигне и до повреди, свързани със скъпи ремонти. Преди всичко, добавките за почистване трябва да намалят износването на двигателя и да предотвратят загубата на мощност. Въпреки това трябва да внимавате: често промивката на двигателя преди смяната на маслото може да има обратен ефект. Ако двигателят е замърсен прекалено много, по-големите въглеродни частици мръсотия могат да запушат маслените магистрали. Ето защо по-скоро трябва да разчитате на редовна смяна с висококачествено моторно масло или като алтернатива да изберете висококачествена добавка, която бавно и фино да разтваря маслените утайки и въглеродните отлагания. В този случай добавките за горивото, които имат превантивен ефект, не са толкова препоръчителни.

Мощност и разход на гориво: Почистващите добавки са важни и за тези показатели. Защото ако горивната система е замърсена, с времето мощността ще започне да пада, а в същото време разходът на гориво може да се вдигне. Почистващите добавки премахват замърсяванията и трябва да помогнат на двигателя да заработи както преди.

В класическите автомобили добавките могат да предпазят например от „тинясване“ на дизела.

Защита за автомобили в покой: Добавките могат да бъдат полезни и за ретро автомобили. Някои от тях могат да бъдат налети в резервоара непосредствено преди олдтаймерът да заспи „зимен сън“, за да предотвратят корозия. След по-продължителен престой бензинът може да загуби полезните си качества, а дизелът (внимавайте много с Common Rail моторите!) да бъде разреден заради конденз. Подходящите добавки могат да предотвратят тези процеси.

Загуба на течности: Добавките могат да предложат също и решение за специфични проблеми. Ако автомобилът губи масло, например, поради „изпечени“ семеринги, добавките могат да помогнат за омекотяването на уплътненията и по този начин могат да спрат течовете на масло. Същото важи и за охладителната система: за нея също има специални агенти, които биха могли да отстранят течовете. На практика обаче тези добавки невинаги са полезни, а понякога дори задълбочават проблема, като запушват маслената помпа или маслените магистрали.

Могат ли добавките да повредят двигателя?

Производителите на автомобили забраняват използването на добавки – както свидетелства информацията в ръководствата за употреба на автомобилите. Резултатът от употребата на добавки може да бъде загубата на гаранцията в случай на повреда. Например, ако двигателят получи повреда, а преди това с горивото е била смесена добавка. В подобни ситуации производителят може да отхвърли гаранционните претенции – обикновено с оправданието, че добавките не били съвместими със съответното моторно масло. Нискокачествените и неподходящите добавки биха могли да причинят повреда на двигателя или да доведат до увеличаване на вредните емисии при отработените газове.

Разбира се, производителите на добавки отричат подобни твърдения и са твърдо убедени, че продуктите им са напълно безвредни. AUTO BILD попита Йенс Хаман, ръководител на звено Automotive към ERC Additiv GmbH, коментира: „Чрез доливането на добавки в горивото ние подобряваме определени негови свойства, които вече са заложени. Много добавки вече има и в маслото, за да отговаря то на изискуемите стандарти. Обаче с нови добавки се променя само повърхностната структура. При маслото добавките, които се добавят на по-късен етап, често осигуряват по-добро смазване. Потребителят не трябва да бъде скептичен особено с оглед на факта, че големите германски производители като ERC или Liqui Moly имат много добри продукти, чиято употреба гарантирано няма да има отрицателни последици. Една добавка (от реномиран производител) няма как да навреди, тъй като съставките й са изпитани и тествани, освен това обикновено така или иначе се използват в горивото.“

За какво трябва да внимаваме при употреба на добавки?

Въпреки това много шофьори са скептични, когато става въпрос за употребата на добавки. Но ако все пак решите да изпробвате някоя, трудно можете да объркате нещо. По принцип и лаиците могат да долеят добавки към горивото си. Единствено при дизелите тип Common Rail е добре за добавката да се погрижи професионалист, тъй като системите на този тип двигатели са прекалено чувствителни и прецизни – и използването на неправилни добавки би могло да им навреди. С други думи – не са толкова „корави“ като старите атмосферни дизели на Mercedes W 124 например. Важно е винаги да следвате инструкциите и препоръчителната дозировка. Според Йенс Хаман обаче „предозирането“ не било толкова драматично: „Предозирането не е проблем, но не трябва да очаквате, че по-голямото количество помага повече“. Ако не искате да се лишавате от гаранцията на производителя, трябва да се въздържате от употреба на добавки при нови автомобили, преди гаранцията да изтече.

Добавки при шофиране в чужбина

В Германия качеството на горивото е много високо, като и бензин, и дизелът са с добавки. В други страни (в това число и България) обаче горивата са много по-лоши – и затова си струва да инвестираме в добавки, за да повишим качеството на горивото. Качеството на горивата в развиващите се страни, например, е катастрофално, както и в някои европейски страни, където рафинериите изобщо не използват добавки. Локалните бензиностанции обикновено дават добра индикация за това, като изкарват напред големи щандове с подходящите добавки.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

ƒ