2025
Suzuki чества световна премиера, защото през новата 2025 година изкарва на пазара първия си електрически модел. Ето го вече при нас – новото Suzuki e-Vitara, което сега ще разгледаме по-внимателно.
И ако някои си задава логичния въпрос дали сега тази e-Vitara ще замести представения съвсем скоро, през март 2024 г., нов фейслифт на конвенционалната Vitara с ДВГ – то отговорът е отрицателен. Двата модела ще се предлагат успоредно на пазара, с други думи ще продължи да се произвежда също версията с ДВГ. А към нея сега има и вариант изцяло на ток. При това за Suzuki е било съществено важно двата модела да се различават визуално, като според нас това се е получило доста отчетливо. Веднъж имаме видимо по-тясна радиаторна решетка, която логично тук не ни е нужна в обичайната форма, поради което е и затворена. В центъра емблемата на Suzuki, на пръв поглед човек би могъл да предположи, че отзад се крие капакът на извода за зареждане, но не е така. Отстрани впечатление прави стъпващият на три блока дизайн, който лекичко ни напомня за Citroen. Става дума за новите LED-фарове и най-вече изненадва чувствително високо позиционирана предница. В същото време, от Suzuki са искали да съчетаят модерната визия с физическата издръжливост на един SUV.
4,28 м е дължината на e-Vitara, което са цели 11 см повече в сравнение с версията с ДВГ. Ширината е 1,80 м, а височината 1,64 м. Към това имаме междуосие от 2,70 м, което пък предполага сериозно пространство в купето. Но преди да се качим там, преди това трябва да огледаме задницата. Ето ни вече там и до най-същественият символ за разпознаване на модела e-Vitara, а именно буквата „е“ в обозначението му. Като се абстрахираме от този детайл, не бих могъл да го идентифицирам веднага като електромобил. Със сигурност, по регистрационната табела, но това е друга бира. Но нека продължим с визията, защото тук отново имаме тези рустикални пластмасови планки, които и тук следва да подчертаят издръжливостта и здравината.
От Suzuki обявяват 306 л обем на багажника, а като прегънете задната седалка, според японците стават 562 л. На първо четене, това изглежда твърде малко, но се измерва според нормата VDA, което означава, че в случая не се взима предвид обема до тавана, а само до ръба на стъклото.
Добре дошли в интериора на e-Vitara! Който вече познава купето на версията с ДВГ, той тук в никакъв случай няма да го разпознае отново, защото разполагаме с изцяло нов дизайн на интериора. Нека да започнем от арматурното табло. Тези правоъгълни дюзи на вентилацията отново интерпретират претенцията на е-Vitara за изключителна издръжливост и здравина. Отгоре имаме нова информационно-развлекателна система с два екрана. От Suzuki не ми казаха конкретно, какъв е техният диагонал, но предполагам, че става дума за около 10-11 инча. Освен това, в средата една лакирана централна конзола, която в края на деня вероятно ще разполага с доста отпечатъци от пръсти, но пък под себе си крие удобен контейнер за вещи, който побира дори малка ръчна чанта, но разбира се също ключа от колата или други джунджурии.
Да поговорим за финал и за двигателите, както и акумулаторите. Ще започна от батериите, защото там има два размера, които са монтирани в подподовото пространство. Веднъж 49 кВтч батерия, която идва винаги в комбинация с предно задвижване, както и 61 кВтч батерия, която може да бъде комбинирана с предно предаване и задвижване на четирите колела. Пробегът в момента ни е известен честно казано единствено за голямата батерия с предно задвижване. Това следва да са някъде около 400 километра по WLTP. По отношение на мощностите говорим за диапазон от 144 до 184 к.с. Това, разбира се, не е екстремно много, но доста прилично за подобен малък градски автомобил. Максималната скорост при нашият фотомодел е 150 км/ч. И като казахме 150 – това също така е и максималния капацитет на зареждане, защото тук нямаме монтирана високоволтова система, а вероятно 400-волтова техника. А на домашния уолбокс ще може да се зарежда с до 11 кВт, което, признавам, не е за световен рекорд, но все пак достатъчно прилично, така че докато човек, когато си е в къщи, да може да си възвърне поне някой и друг процент обратно в батерията. Цялото ревю на E-Vitara – в нашето видео: