2025
Фарове от Lancia, стопове от Citroën и салон от Maserati: представяме ви Rayton Fissore Magnum!
Базираният на военен всъдеход Rayton Fissore Magnum в крайна сметка е мутирал в луксозен високопроходим автомобил, произвеждан в продължение на цели 18 години – но остава неизвестен до ден-днешен. Реставриран екземпляр от модела в момента се продава във Франкфурт!
Изключително редкият Rayton Fissore Magnum 4×4 от 1985 г. се предлага от автокъщата Movisti GmbH във Франкфурт. Ръбестият офроудър е истинска екзотика за повечето европейски страни, защото е разработен предимно за американския пазар.
Но нека се върнем малко по-назад във времето: има различни сведения относно произхода на италианския производител на каросерии Rayton Fissore, според които компанията е била повече или по-малко тясно свързана с дизайнерското студио Carrozzeria Fissore, създадено по това време. Със сигурност компанията, основана през 1976 г., първоначално е произвеждала каросерии за камиони.

Но още през 1978 г. Rayton Fissore си пробва късмета в производството на автомобили – и на изложението в Торино представя първия си модел, наречен Golden Shadow. Това е малък автомобил с екстровертен стил и техниката на Autobianchi A112. Все още не е известно дали е бил произведен само прототипът на „мъника“ или от него е пусната малка серия. Освен доработки за различни модели на Lancia, Rayton Fissore се пробва и с втори модел: Magnum 4×4, който през 1984 г. също е представен на автомобилното изложение в Торино – и призван да конкурира Range Rover!
Базиран е на скъсената рама от военното Iveco Daily 40-10 (наречено по-късно VM 90). Дизайнерът Toм Тиярда проектира нова каросерия върху тази нетрадиционна база. Резултатът е дългият 4,57 и широк 1,99 метра Magnum, разкрасен с части от различни модели на други производители. Например, фаровете са от Lancia Trevi, а задните светлини идват от Citroën BX.

Интериорът е луксозен. Кожената тапицерия, дървените декорации и някои бутони са заимствани от Maserati – благодарение на всичко това Magnum предлага на пътниците си изискана атмосфера. Когато беше пуснат на пазара през 1985 г., Magnum 4×4 беше първият италиански луксозен SUV (много преди името на тази категория МПС да влезе в употреба) – и дори изпреварва Lamborghini LM002, което е пуснато на пазара чак през 1986 г.
Различни двигатели
За разлика от LM002, който може да бъде поръчан единствено с атмосферния V12 от Countach, Magnum 4×4 се предлага с различни двигатели, от които нито един не се доближава до мощността на Lambo-то. Първоначално има 4-цилиндров дизелов и 4-цилиндров бензинов от Fiat/Lancia, както и бензинов V6 от Alfa. Но още през 1988 г. цялата гама от моторизации е ревизирана. От този момент нататък двигателите на Fiat/Lancia са спрени и заменени с агрегати на BMW.
Предлаганият във Франкфурт екземпляр е от ранните – произведен е през 1985 г. и оборудван с 2,4-литров турбодизел със скромните 90 к.с. Мощността се предава към четирите задвижващи колела чрез 5-степенна ръчна скоростна кутия. 4х4 се включва и изключва.

По данни на продавача колата е внесена в Германия от Андора през 2014 г. и е била реставрирана основно. На снимките към обявата Magnum 4×4 изглежда повече от добре, а бежовият кожен салон е в отлично състояние. В момента таблото отчита пробег от 69.347 километра.
Колко струва високопроходимият „италианец“?
Обявената цена не е ниска – търговецът иска 39.950 евро (близо 80 хил. лева) за странния високопроходим автомобил. База за сравнение с други оферти няма – тъй като в момента в Германия официално не се предлага друг Magnum 4×4.
На пазара в САЩ до 2003
При това Magnum 4×4 далеч не е толкова рядък: след като Rayton Fissore спира производството, американският вносител на марката поема производството и пуска на пазара ръбестия автомобил с висока проходимост под името Laforza Magnum с V8 двигател. Моделът се продава в САЩ чак до 2003 г. За 18-годишната кариера на модела от него са произведени около 6000 екземпляра.
Извод
Ако търсите нещо нестандартно, Rayton Fissore Magnum 4×4 може да се окаже правилното решение за вас. Не е от красивите творения на италианската автомобилна индустрия, но определено е много екзотичен.