2024
Малко хора знаят, че през 1985 г. Румъния представя в Канада един прототип, който отвъдокеанските дилъри харесват от пръв поглед. Това е почти непознатият за широката публика хечбек, наречен OLDA, който всъщност е комбинация от две серийно произвеждани румънски коли – Oltcit и Dacia. Той е разработен в Автомобилния институт за научни изследвания и технологично инженерство (ICSITA) по идея на „патриарха“ на румънското автомобилостроене, Симион Сапунару който ръководи проектантския център на Dacia от 1979 до 1987 г. В тази връзка Виктор Джигман, тогавашният директор на външнотърговското предприятие Auto-Dacia си спомня: „Сапунару е визионерът, който проектира продукт, специално предназначен за канадския пазар, представен на автомобилното изложение в Торонто през 1985 г. Най-вероятно не сте чували за него, защото беше разработен в пълна секретност. Наричаше се OLDA и представляваше модернизирана каросерия на OltcitTRS12, оборудвана с 1,4-литров двигател от Dacia и 5-степенна автоматична скоростна кутия от Aro.Сапунару беше измислил името година по-рано, през 1984 г., когато му хрумна тази идея, и я сподели с мен и нашия канадски дилър, на брега на Ниагарския водопад. Той си представяше колко добре може да се впише този модел на канадския пазар, и беше напълно уверен, че може да създаде там монтажен завод, по примера на много други европейски производители.Представянето на OLDA в Канада беше грандиозно с оркестри и фолклорни състави, пристигнали специално за целта от Румъния, както и много елитни гости, включително посланици, известни кинорежисьори и др.“
Автомобилът е много добре приет от канадците, особено след успешното лансиране на Dacia на канадския пазар през 1983 г. Там са транспортирани четири екземпляра на OLDA, които са предоставени за изпробване на дистрибуторите. Първите впечатления са много добри, и очакванията са след 6 месеца да започне производството в Канада, но до това амбициозно начинание така и не се стига.
„В крайна сметка основният проблем идваше от нашата търговска стратегия, като се има предвид, че не можехме да продаваме в Канада продукт, който дори не беше тестван в Румъния“, уточнява Сапунару. След неговото преждевременно оттегляне от Dacia през 1987 г. никой не иска отново да се захваща с този проект.Всички казват: канадският пазар е твърде сложен за нас, рекламата е прекалено скъпа, не можем да адаптираме системата за отработени газове и т.н. Започват да се правят списъци на всичко, което трябва задължително да включва оборудването на колата, за да бъде одобрена от Министерството на транспорта на Канада. Най-силният аргумент е свързан с високите разходи, като се има предвид, че само катализаторът вдига цената с 800 долара, но към тях се добавят и още 2000 долара за цялостно адаптиране към стандартите за безопасност на канадския пазар. Така се стига до извода, че след всички тези необходими подобрения автомобилът ще бъде толкова скъп, че би влязъл в по-висок ценови сегмент и на практика би станал непродаваем.
„Казаха ни:не се забърквайте в това, твърде е сложно е“, обобщава Виктор Джигман.
