Историята на Golf GTI: 8 поколения на пълна газ


9
апр.
2021

Golf GTI I

Разработката започва през 1974 година. През 1974 година неколцина служители на Volkswagen, сред които и тогавашният главен пресаташе на компанията Антон Конрад, поставят началото на таен проект за разработка на спортна версия на Golf. По това време във Volkswagen няма нито официални намерения, нито възложена и бюджетирана поръчка за създаване на „Sport Golf”, но въпреки това Херман Хаблицел, отговорният за технологичното развитие член на управителния съвет на компанията, прави необходимото проектът да продължи. Скоро на бял свят се появяват първите прототипи, сред които и версия с карбураторен двигател и максимална мощност 100 к.с. В началото на март 1975 година Хаблицел представя официално проекта Sport Golf на председателя на управителния съвет Тони Шмюкер, който решава да му даде зелена светлина. В резултат на това тайният Sport Golf се превръща официално в развойна поръчка EA195 и се сдобива със съответния график – при това доста амбициозен! Плановете предвиждат новият модел да отбележи световната си премиера на Международното автомобилно изложение IAA във Франкфурт през месец септември и проектът бързо набира скорост. EA195 прави решаваща стъпка напред в развитието си, след като най-накрая се сдобива с подходящия силов агрегат под формата на двигател  със система за впръскване на горивото и максимална мощност 110 к.с. В същото време „Суперголфът” все още няма име – сред обсъжданите предложения са TS и GTS, но в крайна сметка съревнованието се печели от GTI. Паралелно с това главният дизайнер и запален голфър Херберт Шефер създава един от емблематичните за модела елементи, поставяйки топка за голф накрая на скоростния лост на GTI.

Световна премиера през 1975 година и пазарен дебют през следващата 1976 година.  Най-сетне идва момента за официалната премиера на подиума на IAA, където Volkswagen получават изключително ентусиазирани отзиви от медиите за новия Golf GTI. Всички искат да видят новия спортен модел на пътя и желанието им е изпълнено – през месец юни 1976 година на цена от 13 850 германски марки на германския пазар излиза Golf GTI I, който скоро след това се превръща в световен успех за Volkswagen. Първоначалният план предвижда специалната спортна версия да бъде произведена в серия от 5 000 екземпляра, с която най-малкото да се покрият инвестициите в развойна дейност и производствено оборудване. Нещата обаче се развиват доста по-различно, тъй като нито Конрад, нито Хаблицел, нито Шмюкер очакват Golf GTI да придобие подобна популярност. Принос в тази насока безспорно имат максималната скорост от 182 км/ч, рашширените арки на калниците в черно, черната рамка около задното стъкло, червеният кант по периметъра на радиаторната решетка, спортните седалки с тапицерия в десен шотландско каре, споменатата вече голф топка на скоростния лост и спортният волан със специален дизайн. В крайна сметка планираните 5000 екземпляра от Golf GTI II се превръщат в общ производствен тираж от 461 690 автомобила. Топмоделът в гамата на първото поколение е Pirelli GTI – специално издание с максимална мощност 112 к.с. Така приключва първата глава в летописа на най-успешния компактен спортен автомобил в историята на световното автомобилостроене.

1984 година – Golf GTI II

Гениално попадение с мощност до 160 к.с. Наистина гениален стратегически ход следва с представянето на Golf GTI II в началото на 1984 година. Моделът все още разполага със 112 к.с., но съществената му роля е в продължаването и на практика увековечаването на концепцията и дизайна на първото поколение. Емблематичните отличителни знаци на GTI като червената лента върху радиаторната решетка и тартановата тапицерия на спортните седалки окончателно се превъръщат в класически примери в автомобилния дизайн и в крайна сметка второто поколение се превръща в истинска икона. През 1984 година максималната мощност на модела спада за кратко до 107 к.с. в резултат на инсталирането на катализатор, но две години по-късно Volkswagen компенсира загубата с нов шестнайсетклапанов (16V) двигател с катализатор и максимална мощност 129 к.с., който се доближава до пословичните динамични характеристики на оригиналния GTI (139 к.с. без катализатор). През 1990 година G-Lader компресорът във версията Golf GTI G60 увеличава мощността до 160 к.с.

1991 година – Golf GTI III

Мощност до 150 к.с. Volkswagen пренася емблематичните черти на GTI и в дизайна на третото поколение на Golf през 1991 година. Двойните фарове на второто поколение GTI вече са обединени под общ прозрачен панел, а максималната мощност започва от 115 к.с. Една година по-късно тя е увеличена до 150 к.с. благодарение на внедряването на новия двигател с по четири клапана на цилиндър. През 1996 година в гамата е добавена турбодизеловата версия (TDI) с максимална мощност от 110 к.с., която разширява значително обхвата на концепцията GTI. Години по-късно бензиновите и дизеловите двигатели в гамата на спортната версия на Golf ще бъдат разделени веднъж завинаги на GTI и GTD. През 1996 година марката отбелязва пазарната премиера на специалното юбилейно издание „20 години GTI“.

1998 година – Golf GTI IV

Емблематичен модел с мощност 180 к.с. Представеното през 1998 година четвърто поколение на GTI е изключително семпло и елегантно в стилистично отношение и беше първият и единствен GTI, при който липсваха голяма част от ключовите елементи в дизайна – включително червената лента в предната решетка. Въпреки това „четворката” успява да се превърне в истински монумент в областта на индустриалния дизайн, който и до днес се счита за отправна точка за новата, по-изчистена и функционална ера в развитието на автомобилната стилистика въобще. В технологично отношение, с максималната си мощност от 150 к.с. Golf GTI IV е автомобил, който държи конкурентите си на почетна дистанция със своята динамика и качество на изпълнението. Мощността на бензиновите двигатели с четири и с пет цилиндъра достига 170 к.с., докато при дизеловите агрегати таванът е максимум 150 к.с. През 2001 година Volkswagen отпразнува първия четвърт век в историята на спортната икона със специалното издание „25 години GTI“ с турбокомпресорен двигател и максимална мощност 180 к.с.

Продължете на следващата страница

Още по темата