ИСТИНСКИЯТ АВТОМОБИЛ-МЕЧТА

Много място, мощни дизелови двигатели, прецизна автоматична трансмисия, висок престиж – звучи като луксозна линузина. В случая обаче се отнася за микробуси – когато те са произведени от Mercedes и VW. Сравнихме фините всестранни таланти


30
апр.
2017

Това би бил идеалният автомобил-мечта: ако се местите в ново жилище, ще поберете половината си багаж, а освен това можете да пътувате с цялото семейство (включително с бабата и хамстера). Двигателят разполага със сериозна мощност, като освен това не е никак лаком. Предавките се сортират от нежно превключваща автоматична трансмисия, а благодарение на вариативното двойно задвижване можете спокойно да катерите терени извън пътя.  Не съществува такава кола? Напротив. Има я при VW и Mercedes. Тези симпатични всестранни таланти се наричат T5 BiTDI 4Motion и Viano 2.2 CDI 4Matic – и са микробуси. Съществува доста основателна причина, поради която не всяко семейство си пада по двата автомобила-мечта: солената цена. Така например VW иска за T5 Multivan със 180 к.с., двойно задвижване и 7-степенна автоматична трансмисия с два съединителя поне 53 782 евро. Mercedes също не предлага намаление за CDI 4matic със 163 к.с.: моделът струва 46 478 евро – заедно с петстепенна автоматична трансмисия и задвижване на четирите колела. Така разликата спрямо VW е близо 7300 евро. Какво? Mercedes е по-евтин от VW? Точно така, само че ценовата политика на хората от Щутгарт по отношение на доплащащите се екстри не подминава и микробусите. На практика се плаща за всяко допълнително удоволствие. Цената на автомобила не включва радио и система за контрол на налягането в гумите – двете струват общо 1225 евро. Серийният при VW асистент за смяна на пътното платно изобщо не се предлага за Viano. Все пак разликата в цената остава доста голяма, още повече, че тестваният от нас Volkswagen в специална версия Edition25 е още по-скъп от обикновения Multivan. Така накрая щедро оборудваният тестови микробус струва 57 715 евро.

Изненада: Viano е по-комфортен от VW

Щедрото оборудване и богатият технически пакет могат само отчасти да оправдаят високата сметка. Прибавяме и факта, че VW е по-къс от Mercedes – тествахме средния размер от три дължини – не чак толкова гъвкав. Най-отзад моделът разполага вместо с отделни седалки, с голяма, трудно придвижваща се  цяла седалка. Освен това не е по-просторен от Viano, тъй като му липсва товарен обем. Освен това полезният му товар е с около 100 кг по-малък. Дали за сметка на това не се управлява по-добре? Що се отнася до комфорта на возене, той не успява да надмине Mercedes. Спортните гуми на Multivan (18-цолови с широчина 255 мм) осигуряват отличен спирачен път, докато Viano е с всесезонни гуми, а те влошават комфорта на возене. Пасажерите усещат всяка напречна фуга и всяка неравност в пътната настилка. Viano се справя по-добре, като вози по-комфортно, поглъщайки и големи неравности. Mercedes обаче малко се люлее, а каросерията му се накланя по-силно в завоите. Допълнително седалките предлагат по-малка странична опора. По този начин пасажерите биват подлагани на сериозни изпитания, макар и не толкова драстични.

Двата микробуса се движат доста бързо. Въпреки по-малката си мощност и старата 5-степенна трансмисия Viano спринтира дори по-добре, като липсващите 17 к.с. не отразяват дори на еластичността. Иначе казано: след натискане на педала на газта автомобилът започва да се движи по-пъргаво. Там, където VW все още потегля, без да бърза със своята автоматична трансмисия DSG, Benz-ът вече се е развихрил. Освен това при превключване на по-ниска предавка трансмисията на T5 губи много време, след кикдауна е нужно повече време, за бъде осигурено подходящото предавателно число. В акустично отношение и двата модела развалят картината за автомобил-мечта, тъй като при голямо натоварване и двата дизелови мотора вдигат доста шум. Трябва да споменем, че за автомобили от лигата 50 000 евро това е недопустимо. Тук сравнително малките двигатели трябва да придвижат коли с тегло много над два тона, което коства много мощност. Както и гориво – както VW, така и Mercedes харчат около 10 литра дизелово гориво на 100 км. Щеше да е добре, ако разходът на гориво беше на половина. Е, тогава щяха да са истински автомобили-мечта.

 

ФАКТОР УДОВОЛСТВИЕ

Ръбести, кашонообразни, внушителни– все при микробуси не е редно да говорим за атрактивна външност, затова тесткандидатите няма да получат високи оценки  този раздел. Все VW изглежда по-модерен, а черните джанти му придават допълнителна доза спортен дух. Той не може да раздвижи темперамента на двата модела – въпреки достатъчно количество конски сили не трябва да очаквате чудеса. Благодарение на мекото окачване и приятния характер на CDI машината, Viano определено е по-подходящ за спокойно пътуване от нервния Multivan. Тук имаме сериозно предимство за модела от Щутгарт. Имидж? По принцип Mercedes си е MercedesВ тази лига обаче Benz-ът е известен по-скоро като лекотоварен автомобил, отколкото като луксозен модел за пътуване. Тук T5 си има свой собствен клас, а той е доста по-висок.

 

КЛАСИРАНЕ

1-во място

Mercedes Viano 2.2 CDI 4Matic

Той е перфектната комбинация между лекотоварен и доставящ удоволствие автомобил, може да натовари почти всичко и е по-удобен от VW. Освен това има по-добро съотношение „цена-качество”. Така Mercedes печели теста.

 

2-ро място

VW T5 Multivan BiTDI 4Motion

Спирачният път е впечатляващ. Като цяло поведението на пътя наподобява това на лек автомобил.  Цената обаче е по-скоро в графата супер-спортни автомобили.

 

ИЗВОД

Серийният победител VW T5 губи първото място заради парите. Във версия с двойно задвижване, DSG трансмисия и мощен дизелов мотор моделът е доста скъп, въпреки че е значително по-благороден от Mercedes. Освен това Viano и без друго си е автомобил-мечта, като прави добро впечатление с многото място, комфорта и мощния си двигател. Естествено и двата модела имат немалки разходи: 4×4-задвижването и автоматичната трансмисия увеличават разхода на гориво.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >