Истинските причини за пенсионирането на ръчната скоростна кутия


30
авг.
2021

От 5838 модела автомобили, предлагани в Германия, само 1870 могат да бъдат поръчани с ръчна трансмисия. По всичко личи, че тази тенденция ще бъде все по-силно застъпена – и в бъдеще колите, при които ще превключваме по традиционния начин, ще стават все по-малко.

Примерът с Tesla и електромобилите като цяло за пореден път доказва, че ние, германците, за съжаление често не сме сред първите, но след това наваксваме бързо. Така е с електрическата мобилност, така беше и с електрическите стъклоповдигачи, които в САЩ се предлагат още през 40-те години, а при нас – чак от 1956 г. благодарение BMW. Аналогичен е и случаят с автоматичната трансмисия: General Motors беше първият производител на автомобили в света, който пусна напълно автоматичната кутия Hydra-Matic в серийно производство още през 1940 г. А при нас десетилетия наред автоматикът беше просто излишна екстра за хора, които не могат да шофират добре, и синоним на по-висок разход.

От 2023 г. Passat и Tiguan – само с автоматична трансмисия

ОК, това за разхода си беше истина. Беше. Защото автомобилите с автоматични трансмисии харчат по-малко от тези с ръчни кутии, тъй като електрониката превключва по-ефективно от човека. В бъдеще автомобилите на VW вече няма да имат модели с ръчна трансмисия. Това съобщава „Auto, Motor und Sport“, а според информация на BamS наследникът на Tiguan (от 2023 г.) и новият Passat (от 2023 г.) ще могат да бъдат поръчани само с два педала. Другите масови модели VW ще се предлагат с „ръчка“ още дълго време. Независимо от това, от около 2030 г. VW ще се сбогува с традиционния скоростен лост на основните пазари в Китай, САЩ и Европа, като премине към електромобилите. Решението следва вече наложена тенденция – големите SUV-ове на Mercedes, Audi и BMW вече не се предлагат с ръчна скоростна кутия.

Специално решение: въпреки електрическото си задвижване, Porsche Taycan все още използва трансмисия с повече от една предавка.

Електромобилите вече не се нуждаят от конвенционална скоростна кутия

И като изключим Porsche Taycan, електромобилите вече нямат трансмисия с повече от една предавка. Просто нямате нужда от подобен агрегат, необходимите обороти винаги са налице. Все повече автошколи в Германия също преминават към автоматици, а курсистите предпочитат да вземат допълнителни часове, за да придобият евентуално на по-късен етап способност да управляват МПС с ръчна трансмисия. В Германия от април 2021 г. дори да сте карали курсовете на автоматик, във вашето свидетелство за управление на МПС няма да бъде вписано „само автоматик“. „Пазарният дял на автоматичните трансмисии вече се увеличи през последните години“, пише Automobilwoche. „От една страна, те стават все по-икономични, по-спортни и по-удобни, главно поради преминаването от класическия „автомат“ с хидротрансформатор към преселективни скоростни кутии с два съединителя. Съвременните автоматични трансмисии вече имат до девет предавки, а при Ford – дори десет. От друга страна, многобройни асистиращи системи като например асистенти за задръствания изобщо не биха могли да функционират с ръчна трансмисия.

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин