Истината за „необслужваемите“ автоматични трансмисии


15
сеп.
2020

Автоматичната скоростна кутия (АСК) е като човешкото тяло – тя е като жив организъм, но във „вените“ й тече не кръв, а трансмисионно масло. Aвтоматичната трансмисия има важна задача – да предава мощността на двигателя към колелата без да се налага водачът да превключва предавките. Подобно на двигателя, който се нуждае от масло за смазването си, функционирането на АСК също зависи от маслото, чиито функции са да създава хидравлично налягане, да охлажда и смазва определени компоненти. Твърдението, че автоматиците нямат нужда от обслужване, е мит – необходимата поддръжка на трансмисията включва както смяната на маслото и масления филтър, така и промивка. Според добрите лекари в профилактиката е бъдещето на медицината – горе-долу така е и със скоростните кутии, както ще ви кажат и в сервиз Gemini-4, където ремонтират автоматици от почти три десетилетия.

Смяната на трансмисионното масло може да ви „спести“ цялостен ремонт на кутията, чиято стойност може да надхвърли 3000 лева.

Съвременните автоматични кутии работят с т.нар. масла Long Life, при които интервалите за смяна, препоръчани от производителите, варират между 60 000 и 120 000 км (в зависимост от типа трансмисия). Трансмисионните масла не са вечни – те се износват, с времето температурната им устойчивост и коефициентът им на триене се променят, и подлежат на смяна. Качествата на маслото като ново не се запазват дори ако то просто е седяло във варел 5 години.

„Умората“ на маслото

След продължителна експлоатация отложените в кутията микроскопични частици, фин метален прах, а понякога и метални/бронзови/алуминиеви стружки могат да се акумулират в трансмисионното масло. А при такива обстоятелства, докато маслото циркулира в трансмисията, то може да достигне прекомерно висока температура, причинявайки сериозни  щети от прегряване поради намален вискозитет и увеличен коефициент на триене.

Трансмисионното масло съдържа химически елементи, които играят важна роля при смазването, неутрализирането  и отделянето на топлината. Триенето на редица части и компоненти в трансмисията генерира значително количество топлина, което може да причини сериозни щети. С течение на времето високата температура разгражда съединенията в трансмисионното масло, което води до намаляване на количеството топлина, което маслото е в състояние да отнеме от движещите се части. Температурата на трансмисионната течност в идеалния случай е около 80-85 градуса по Целзий. Прегряването възниква, след като температурата надвиши 110-115 градуса, а проблемите (напр. промяна във вискозитета на маслото, промяна в съпротивлението на електрониката, увеличен коефициент на триене) силно се увеличават при всяко покачване с 3 до 5 градуса след това.

Всяка автоматична трансмисия се състои от много на брой въртящи се части (валове, планетарни механизми, многодискови съединители), които отделят топлина и трябва постоянно да се смазват и охлаждат, за да се предотврати прегряване. Трансмисионното масло осигурява отвеждането на топлината чрез циркулация на маслото през охладител/топлообменник/радиатор. Трансмисионното масло осигурява безпроблемната работа на скоростната кутия чрез смазване на всичките й компоненти.

Маслото под високо налягане играе важна роля за правилната работа на хидравликата при превключването на предавки. С течение на времето маслото се износва и абсорбира вредни частици, което води до влошени смазочни качества.

Клапанният блок („мозъкът“) може да се запуши, ако маслото не е сменяно, и това да доведе до проблеми при превключване.

Влошеното мазане, от своя страна, може да доведе до запушване на клапанния блок („мозъка“ на кутията) и до проблеми с превключването. Редовната смяна на маслото може да удължи живота на трансмисията и да ви спести разходите за ремонта й – операция, чиято стойност може да надхвърли 3000 лева! Старото масло води и до повишено съпротивление в механичните компоненти – а това е предпоставка и за увеличена консумация на гориво.

Разходите

Смяната на маслото на автоматика струва между 300 и 1100 лева (в зависимост от типа кутия и материалите). Тази сума обаче може да ви спести значително по-високи разходи в бъдеще – защото цялостната поправка на скоростната кутия лесно може да се доближи до цената на целия употребяван автомобил, а и ще остави за по-дълго колата ви „на трупчета“.

Още по темата