Истината за екологията и Tesla


26
юни
2017

Големи надежди се възлагат на електромобилите като решение на проблема с глобалното затопляне. Заради производството на батериите обаче „съвестта“ на електрическите коли не е чак толкова чиста – заради производството на акумулаторите. Няколко тона въглеродни емисии вече са оставили своя отпечатък върху околната среда още преди колата да напусне завода. Институтът за проучвания на околната среда IVL е натоварен от Шведската транспортна администрация и Шведската енергийна агенция да изследва влиянието на литиево-йонните батерии върху природата в дългосрочна перспектива. Докладът показва, че за всеки кВтч на батериите се генерират между 150 и 200 кг СО2-емисии още в завода. Taка се оказва, че само производството на батериите коства 5,3 т въглеродни емисии при Nissan Leaf (капацитет 30 кВтч) и цели 17,5 – при Tesla Model S P100D (100 кВтч). Според изследователите това означава, че при съпоставка с аналогичен бензинов модел Leaf ставал екологичен едва след 2 години и 3 месеца каране, а върховият Model S – след 8 години и 2 месеца. Изследването събуди вълна от полемики в интернет пространството.

Затова и ние решихме да изчислим колко екологична е машината от висок клас на Tesla. Нека приемем, че средният пробег на лек (дизелов) автомобил от подобен калибър е 20 000 км (в Германия средният годишен пробег е малко под 14 хил. км) и че в ежедневието той отделя около 130 г въглероден диоксид на километър. Така се получава равносметка от 2,6 тона годишно. Така погледнато, излиза, че ако вземем под внимание само отделяните вредни емисии при изгарянето на конвенционално гориво за посочения пробег и ги съпоставим с тези при производството на батериите на върховия Model S, излиза, че луксозният електромобил ще бъде по-безвреден за природата едва след 6 години и 8 месеца на експлоатация. Разбира се, за максимално прецизна калкулация в сметката трябва да бъдат включени и емисиите, отделени за транспорта на горивата, както и за производството на двигателя с вътрешно горене и съпътстващите го агрегати – което би наклонило везните към Tesla.

Още по темата

Card image cap
Райконен остава колега на Фетел

8
юли
2016

Кими Райконен остава във Ferrari и през 2017 г. Себастиан Фетел продължава да кара със своя колега-мечта.

Card image cap
21 хил. лева за обновеното Peugeot 301

16
мар.
2017

Изгодният седан, произвеждан в Испания, получи фейслифт. Клиентите могат да избират между два бензинови и два дизелови агрегата

Card image cap

В последния брой:

Архив >