Интересни йънгтаймери (SUV-ове): BMW X5 (E53)

1308
2024

SUV се носят на вълната на успеха повече от две десетилетия, а ранните модели вече са достигнали възрастта на класическите автомобили. AUTO BILD разгледа по-отблизо пет начинаещи класики.

SUV вълната достигна Европа в края на 90-те години. Тенденцията, която започнаха американците и която скоро откриха британците и японците, най-накрая набра скорост и в Германия с Mercedes M-Class. BMW контрира с X5, а други производители като Volvo, VW, Porsche и Audi бързо ги последваха. Успехът доказа правотата на производителите и осигури все повече и повече модели в много класове. Популярната категория продължава да набира популярност и до днес, като Statista отчита повече от 850 000 регистрации на SUV за 2023 г.

Формулата за успех на SUV не е толкова лесна за дешифриране, колкото изглежда на пръв поглед. Разбира се, такъв голям автомобил изглежда впечатляващо и представлява страхотен символ на статус. Но не всички купувачи избират висока седалка от съображения за престиж. Доброто усещане на борда е сбор от няколко предимства: по-спортен от ван, по-просторен от много комбита, лесен за качване и добър обзор. И ако искате, можете всъщност да напуснете асфалтираните пътища. Разбира се, едва ли някой го прави, но усещането за свобода винаги присъства.

Разбира се, не всеки харесва обширните големи модели. SUV-овете са по-тежки, имат по-голямо съпротивление и следователно харчат повече. Единствената осезаема причина за съществуването идва от обикновено по-високия прикачен товар.  на ремаркето. Но нашите модели, представени тук, имат нещо друго интересно: те са стари. А както е известно, възрастта често излъчва много особен чар. Две от показаните тук превозни средства вече дори могат да имат и исторически регистрационни номера.

BMW X5 (E53)

Период на производство: от 1999 до 2006 г.
Мощност: 184 до 360 к.с.
Цени: от 20 000 лв.

Първият X5 бе не само едно ново BMW, но и повратна точка в историята на компанията, при това успешна – въпреки голямото тегло, ниския полезен товар, дългите спирачни пътища, високия разход на гориво (бензинов V8двигател) и не толкова доброто пространство.

BMW обаче произвежда E53 на важния американски пазар и умело позиционира този SAV (Sports Activity Vehicle) като особено спортен модел. За разлика от ML, който Mercedes също предлага и с по-слаби 4- и 5-цилиндрови двигатели, тук се предлагат само 6- и 8-цилиндрови опции за задвижване. В Германия дизелът е най-популярният двигател.

Добрата позиция на седене, ниският шум при движение и много удобните седалки ни убедиха в продължителния тест на AUTO BILD през 2004 г. В крайна сметка здравият X5 получи оценка 5+. Единствено акумулаторът „загиваше” няколко пъти. Имаше актуализация в края на 2003 г., оттогава задвижването на четирите колела работи с електронно контролиран ламелен съединител с маслена баня вместо с централен диференциал. А дизеловият двигател вече има по-голяма мощност (218 вместо 184 к.с.), Commonrail-впръскване, така че работи по-икономично и въпреки това спринтира значително по-бързо. Филтърът за твърди частици идва едва в края на 2005 г.

Слаби страни: ръжда по задния капак, теч от кормилната кутия и  от маркучите на сервоуправлението, както и разбити тампони на окачването са типичните проблеми. Експерти ремонтираха дефектния панорамен покрив (счупен водач) за около 1400 лв.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин