2025
Двигателят 1.2 Direct Injection Turbo на Opel (от някогашната PSA Group) може да има нужда от основен ремонт поради проблеми със специален ремък, работещ в маслена баня. Проблемният мотор е използван също и в различни модели на Citroën, Peugeot и Toyota. Ще ви разкрием ценна информация, която да ви спаси от скъпи ремонти при него!
От 2017 г. Opel използва в своите модели бензинови двигатели PureTech от PSA Group (вече Stellantis). Такива агрегати се поставят също от Citroën, Peugeot и Toyota, но не се славят с особена надеждност. Впоследствие моторите бяха подобрени и проблемите бяха отстранени – но ако търсите автомобил на старо с рисковия PureTech, трябва много да внимавате. 3-цилиндровият бензинов агрегат при Opel се нарича 1.2 Direct Injection Turbo и се монтира на модели като Grandland, Crossland, Combo, Corsa, Mokka и Astra, както и на редица модели на Citroën (C3, C4, DS3, DS4, Berlingo…), Peugeot (208, 2008, 308 и т.н.) и Toyota (ProAce City). Рисковете от скъпи ремонти са свързани с ангренажния ремък, работещ в маслена баня. Това на пръв поглед интелигентно решение, с което производителите се хвалеха, се оказа сериозно слабо място – и причина за скъпоструващи посещения в сервиза.
Маслото уврежда ангренажния ремък вместо да го предпазва
Идеята зад иновативния ангренажен ремък в маслена баня на теория звучи добре: моторното масло трябва да намали триенето в ремъчното задвижване и да удължи значително експлоатационния живот на самия ремък. Но в реалността това обикновено не се случва: клиентите на Citroën, Opel, Peugeot и Toyota съобщаваха за надути или напукани ангренажни ремъци и отделяне на парченца от тях дори при нови (преди години) автомобили. При това тези дефекти са наблюдавани много преди изтичането на сервизния интервал – 100.000 километра или шест години. С подобни проблеми се сблъска и Ford, чиито бензинови двигатели Ecoboost също използват ангренаж в маслена баня. Любопитното е, че и двата мотора са многократни носители на отличието „Двигател на годината“!
Проблеми с ангренажния ремък и при Ford
Проблемите с ангренажа в най-лошия случай могат да се окажат предпоставка за тотална щета на двигателя: защото понякога след попадането на частици от ангренажния ремък в маслената цедка тя се запушва. Вследствие на това вече не може да се поддържа оптимално за смазването на мотора налягане на маслото. Другият „най-черен“ сценарий е ангренажният ремък да се разпадне напълно и да се скъса, при което буталата „срещат“ клапаните, тъй като ангренажният ремък вече не осигурява необходимия синхрон при взаимодействието на отделните компоненти.

Но дори дефектният ангренажен ремък да бъде „засечен“ навреме, цената на труда и частите за смяната му в сервиза обикновено надхвърля 2000 лева. Производителите са наясно с проблема. Говорител на Opel каза пред AUTO BILD, че усилен ангренажен ремък се използва в автомобилите, слезли от конвейера от 2022 г. нататък. Не е ясно защо в продължение на почти пет години поставянето на калпавия ангренаж не е било преустановено.
Кое масло е правилното?
Изборът на правилното моторно масло остава деликатна задача. Макар че информацията в ръководството за експлоатация е подвеждаща, маслото трябва да отговаря точно на стандарта на производителя, за да отговаря химическата му структура на ангренажния ремък. Неподходящи добавки, неправилен вискозитет или „прескочени“ интервали за смяна на маслото могат да доведат до увреждане материала на ремъка – нещо, което остава напълно незабележимо за потребителя.

Особено при употребявани автомобили е много трудно да разберете дали в миналото при тях е използвано правилното масло. Дори Opel, самият производител, промени стандарта за маслото на своите двигатели в средата на 2021 г.
Увеличен риск при шофиране на къси разстояния и стареене на маслото
Разреждането на маслото с гориво, причинено заради лошо уплътняване от сегментите, е една от причините за повреда на ангренажния ремък. Особено при често шофиране на къси разстояния горивото попада в маслото и не може да се изпари поради краткото време за работа на агрегата. С времето горивото, останало в маслото, причинява раздуване на ангренажния ремък. Освен това моторното масло старее, при което полезните му свойства се губят. Стойността на TBN (Тotal Base Number) – или алкалното число, с времето намалява, маслото се износва, и се стига до киселинна корозия и повишено замърсяване на компонентите на двигателя.

Алкалното число представя способността на маслото да неутрализира киселинните съединения, които се образуват в маслото при работата на двигателя. Маслото се свързва с тези киселини, което постепенно изразходва алкалните му резерви. Тъй като маслото се износва и старее, способността му за неутрализиране на киселините намалява, което с течение на времето излага ангренажния ремък на риск.
Евтин и бърз тест издава проблема
Ако сте собственик на автомобил от засегнатите модели или искате да си купите някой от тях втора ръка, непременно трябва да проверите дали ангренажният ремък се е издул с помощта на малък специален инструмент като този на KS Tools (кат. номер 400.2118), струващ само около 30 лева.
Ако ремък влиза във вилката на инструмента, всичко е наред. Ако не влиза, значи се е раздул и трябва да бъде сменен незабавно, а цедката за маслото в картера, както и вакуумният усилвател на спирачките трябва да бъдат почистени, защото в тях може да са попаднали частици от ангренажния ремък.

Opel реагира на проблемите с ангренажния ремък с предложения на добра воля и удължена гаранция. При определени условия, като стриктно спазване на интервалите за поддръжка, ремонт заради повреда на ангренажния ремък на 1.2 Direct Injection Turbo може да бъде покрит от производителя, стига пробегът да е не повече от 175 000 километра, а възрастта на автомобила – максимум десет години.
Ангрежна верига вместо ремък от 2023 г.
Групата Stellantis не виждаше бъдеще за рисковия двигател. От 2023 г. третото поколение на 1,2-литровия турбобензинов мотор използва ангренажна верига вместо чувствителния ангренажен ремък в маслена баня. Модели на Stellantis като новата Mokka със 136 к.с. или вариантите с 48-волтова хибридна система винаги са с верига – и при тях повод за притеснения няма.