Името на България в рекламната кампания на Ford през 1966 г.

2104
2024

Интересна подробност от рекламната кампания на Ford в САЩ през 1966 г. е, че в текстовете, популяризиращи най-големия комби модел Country Squire, фигурира и името на България, която се споменава в следният цитат на американския хуморист Робърт Бенчли: „В Америка има две класи на пътуване – първа класа ис деца. Пътуването с деца съответства приблизително на пътуване в трета класа в България. Казват ми, че няма нищо по-ниско в света от третокласното българско пътуване.“ (сп. LIFE, 25 февруари 1966 г. с.87)

От сегашна гледна точка, разбира се, е неприемливо една фирма да използва в подобен контекст името на която и да било държава или нация с рекламна цел. Затова и цитираният пасаж изглежда доста необичаен за реклама на автомобил, но все пак е

отпечатан с голям курсив и очевидно е основният акцент на посланието. Самият автор на текста Робърт Бенчли (1889 – 1945) често критикува в пародиен стил съвременния начин на живот в Америка. В този дух е написано и едно от многобройните му есета за

проблемите, които създават децата по време на дълъг път, отпечатано в началото на 20-те години под заглавието Kiddie-Kar Travel. Там са описани всички неприятности при пътуване във влак с малки деца – от непрестанната нужда от строг надзор до спешните ходения до тоалетната. Есето започва с изречението, в което става дума за България, въпреки че тя повече не се споменава нито в този текст, нито в която и да е друга творба на Бенчли.

През 60-те години пътуванията на семейства с деца в големи комби автомобили вече са ежедневие, а Ford е на върха в този сегмент от пазара, където фирмената гама предлага изключително разнообразие от модели в много широк диапазон, доминиран от луксозния Country Squire. В опит да се открои малко от общата маса от еднообразни рекламни послания, Ford решава да заложи на хумора. След цитата на Бенчли обаче все пак е добавен още един по-малък, пояснителен текст с описание на някои от

практическите предимства на Country Squire, които „издигат пътуването с деца поне до втора класа!“.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин