2023
Не бяхме виждали нещо подобно и нямахме представа, че може да бъде направено, но е факт – Audi Quattro с четири завиващи колела, създадено точно преди четири десетилетия.
Когато започват разработката на този прототип през 1984 г. хората от Audi може би се надяват че той ще се превърне в едно добро допълнение към високия спортен потенциал на Quattro. По това време вече има много японски производители, които експериментират с тази технология, известна като 4WS, и резултатите са толкова обнадеждаващи, че през 1985 г. тя е въведена в серийната гама на Nissan GT-R. През 1987 г. това се случва и с Honda Prelude, като впоследствие към тях се присъединяват Mazda и Mitsubishi.

През 1987 г. Mitsubishi дори оборудва с такава система своя Galant VR-4, който две години по-късно вече бележи редица успехи в Световния рали шампионат, включително и победата на Пенти Айрикала на Lombard RAC Rally, а през 1990 г. успехът е повторен и от Ари Ватанен. Въпреки обнадеждаващите резултати обаче, не след дълго фирмата решава да премахне системата 4WS от рали автомобилите си от съображения за сигурност (за което има и доста основателни причини).

Какво мислят Audi по този въпрос през далечната 1984 г. и разчитат ли на успех на спортната сцена? По това време те вече са безапелационен фаворит със своето двойно задвижване и на практика не се нуждаят от толкова сложни допълнителни доработки. Те, разбира се, не са първите, които опитват късмета си в тази сфера, но са първите, които постигат световна слава в автомобилния спорт, както и невероятен скок в продажбите на серийното Quattro. Представянето на версия с двойно задвижване и четири завиващи колела в Световния рали шампионат през първата половина на 80-те години със сигурност би се превърнало в сензация, имайки предвид, че дори и от сегашна гледна точка технологията 4WS е доста сложна. Каква е причината за спирането на този малко познат фирмен проект? Конструктивните проблеми, твърде високите странични разходи или неизбежното увеличаване на теглото, което е немислимо за състезателен автомобил? Може никога няма да разберем.
Днес този интересен автомобил може да се види в музея на Audi в музея в Инголщат, където със сигурност се съхраняват интересни подробности, свързани с непознатия доскоро фирмен проект.
