2020
Тунинг феновете се кълнат, че смяната на серийния въздушен филтър от хартия с памучен веднага осигурявало 10 конски сили отгоре. Защото в сравнение с „нормалния“ филтър спортният се характеризира със значително по-добра пропускливост. И тъй като двигателят има нужда от значително повече въздух спрямо гориво, повече въздух за горивния процес означава и по-висока мощност – в което е и смисълът на турбокомпресора. Дали действително обаче твърденията за въздушния филтър са верни?
Как функционира спортният филтър?
За горенето има нужда от кислород. А за да не попадат фини прахови частици в двигателя и да не му причиняват повреди, въздухът във всмукателния тракт бива филтриран. При този процес обаче филтърът задържа определено количество въздух. Именно тук се появяват спортните въздушни филтри, които могат да бъдат намерени и на много изгодна цена. За разлика от серийните филтри, които са от хартия, спортните са направени от памук или от специална пяна. Благодарение на това те пропускат по-голямо количество въздух.
В този случай човек има възможност или да смени хартиения филтър с нов за оригиналната кутия, или да постави нов „отворен“ във всмукателния тракт. Последният е изключително ефективен, тъй като намалява разстоянието, което въздухът изминава във всмукателния тракт. От друга страна, се създава и приятен за феновете на тунинга звук при засмукване на въздух – т.е. по-готин саунд за двигателя.
Увеличение на мощността посредством спортен въздушен филтър?
С някои спортни въздушни филтри понякога действително може да бъде постигнато малко вдигане на мощността. В действителност става въпрос само за няколко „коня“, които почти няма да усетите при шофиране. Възприеманият ефект от увеличение на мощността идва по-скоро от по-спортния звук на двигателя, а не от действителното вдигане на конските сили. Много по-често е срещан дори обратният ефект – т.е. спад в мощността. В зависимост от разположението на филтъра в моторния отсек може да се засмуква не само студен, но и топъл въздух от моторния отсек. А той е със значително по-малко съдържание на кислород, което води и до влошен горивен процес. Така двигателят може да остане „без дъх“ (неслучайно при турбодвигателите се поставя интеркулер).
Продължете на следващата страница