Имат ли нужда новите автомобили от „разработване“?


20
мар.
2020

Въпреки огромния напредък в автомобилостронето нещата не са се променили чак толкова: при новите автомобили цилиндрите и сегментите още не са се напаснали, спирачките не могат да разгънат пълния си потенциал, амортисьорите още са малко твърди, компонентите в трансмисията тепърва трябва да се „спогодят“ и фабрично новите гуми още не осигуряват оптимално сцепление. Ето защо и днес е валидно правилото, че през първите няколко хиляди километра трябва да шофирате много внимателно и да щадите машината. Пресилено обаче е изказването, че още след периода на разработка трябва да смените маслото и масления филтър. По правило това вече не е необходимо за модерните автомобили. Някои масла дори издържат до 50 000 км (или две години) в двигателя.

За какво да внимаваме при мотора и трансмисията?

В началото не трябва да претоварвате двигателя, цилиндрите и сегментите тепърва трябва да се напаснат едни спрямо други. Експертите спорят какви обороти са препоръчителни. Факт е обаче, че през първите 2000 км трябва да избягвате високите обороти – при бензиновите мотори никога не преминавайте 4500, а при дизеловите – 3500. Но и подаването на много газ при ниски обороти също трябва да бъде избягвано. Да, това противоречи на правилата за икономично шофиране, но тогава се увеличават страничните сили, действащи върху буталото, и триенето по цилиндрите се увеличава. Триенето генерира топлина, която уврежда „свежите“ повърхности. Затова не се притеснявайте да понастъпите десния педал.

За Германия е препоръчително да не вдигате повече от 160 км/ч в периода на разработване. Това обаче не означава, че трябва да карате с постоянна скорост: лека-полека адаптирайте двигателя към бъдещите му задачи. Между 1000 и 3000 км можете леко да вдигате оборотите и скоростта. Не само за нови, но и за употребявани автомобили е валидно правилото, че пълното натоварване трябва да бъде избягвано, докато двигателят е още студен! Освен това новите трансмисии трябва да бъдат „щадени“, а при автоматиците – да избягвате кик-дауна.

А какво е важно за окачването?

Пружините и амортисьорите в началото не работят оптимално в тандем, най-малкото защото новите амортисори от завода се движат малко трудно и са прекалено твърди. Затова в рамките на първите 1000 км избягвайте сериозни натоварвания и най-неравните пътни участъци. В началото автомобилът няма да предлага най-комфортната возия, тя ще дойде с времето.

Продължете на следващата страница

Още по темата