Изкуствен интелект управлява 4х4-системата в новия Ford Kuga


4
дек.
2020

В продължение на няколко десетилетия системите 4х4 осигуряват на водачите по-добро сцепление на хлъзгави пътища, като изпращат мощност към всяко от четирите колела, но за сметка на това повишават разхода на гориво. Появилата се впоследствие нова технология за задвижване на четирите колела (AWD) е  способна да отчете кои колела имат най-добро сцепление и да им изпрати допълнителна мощност, за да го подобри още повече, без да се завишава чувствително и горивният разход.

Ford направи крачка напред и сега представя технологията за прекъсване задвижването на четирите колела (AWD) на новия Kuga, както и на Kuga Hybrid. Технологията използва изкуствен интелект, за да изключи при благоприятни условия на шофиране интелигентната системата AWD на автомобила и така да постигне още по-добра  горивна ефективност. Обратното свързване е по-бързо от премигване и става, когато системата реши, че водачите отново могат да се възползват от допълнително сцепление.

Докато шофьорите целогодишно се сблъскват с хлъзгави условия на пътя, интелигентното задвижване на всички колела предлага особено предимство през зимните месеци, когато дъждът, снегът и ледът редовно ни създават предизвикателства. Пътна настилка, която е хлъзгава заради атмосферните условия или отлагания от масла, горива, прах и мръсотия, е виновник за 8% от пътнотранспортните произшествия във Великобритания през 2019 г.

Шофьорите в цяла Европа в момента се готвят за кратки или по-дълги бягства и пътувания, свързани със сезона и зимните ваканции, когато епидемиологичната обстановка позволи. Прекъсването на AWD може да им помогне да запазят по-сигурно сцепление с пътя, като същевременно осигури икономия на гориво от приблизително 6,5% според данните на Ford.

Интелигентната система за задвижване на всички колела1 на Kuga Hybrid непрекъснато получава информация от сензорите около автомобила и следи, кои колела имат най-добро сцепление с пътната настилка. Мощността от бензиновия пълен хибрид се разпределя безпроблемно между предните и задните колела за плавен ход и пъргави реакции завиване, като адаптацията на настройките отнема по-малко от 20 милисекунди. В ситуации, когато предните колела нямат сцепление, системата може дори да изпрати 100% от мощността към задните колела.

Усъвършенстваната функция за изключване на AWD използва специален електронен алгоритъм и „размита логика“, за да определи, дали задвижването на задните колела може да бъде изключено напълно при съществуващите обстоятелства, например, когато плавно се движите по магистрала на сухо. Това временно превръща Kuga Hybrid в автомобил с предно задвижване, за още по-добра горивна ефективност.

Най-важното е, че AWD-отцепването винаги е в готовност да свърже отново захранването към задните колела, ако установи, че е необходимо интелигентно задвижване на всички колела. За да отчете въртенето и приплъзването на колелата, AWD-прекъсването следи информацията от системите, включително тракшън контрола и АBS-а, активирането на чистачките на предното стъкло и външната температура – за определяне на метеорологичните условия – и дори може да открие дали Kuga Hybrid тегли ремарке, за да му помогне да вземе решение само за 10 милисекунди.

„Размита логика“ се отнася до алгоритъма, който може да вземе предвид всякакви променливи, преди да вземе решение. Точно така правим вие и аз, когато решаваме какво да облечем, съобразявайки се с прогнозата за времето, сезона, гледката  през прозореца и преценявайки, къде отиваме”, казва Скот Бейринг, мениджър във Ford. „За Kuga това означава, че Интелигентното задвижване на всички колела няма да се включи само защото работят чистачките на предното стъкло. Алгоритъмът използва информацията от редица сензори, преди да реши дали да се включи или не, но прави това много по-бързо, отколкото човек би могъл.“

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин