2017
ПОЧТИ ГО СЪЖАЛИХМЕ. В деня, в който започна продължителният тест на Audi A3 g-tron, цената на бензина бе рекордно ниска. Което е спирачка за всякакви икономични технологии: защо да карате електромобили, хибриди или Audi на природен газ? И въобще: g-tron, това не бяха ли онези автомобили, при зареждането на които се чува едно странно съскане? И при които винаги се страхувате да не останете без гориво? Грешка! Защото това Audi успя да отхвърли всичките ни притеснения и по време на продължителния тест от 100 000 километра ни впечатли с надеждност, непостигната от друг тестов автомобил преди него.

Безупречен кокпит: мониторът на навигационната система се издига нежно от дълбините на арматурното табло, всички превключватели работят перфектно
Време е да ви го представим по-подробно: A3 Sportback g-tron s-tronic, чиято базова цена от 55 510 лева е по-висока с около 6000 лева от бензиново 1.2 TFSI със същата мощност, като стойността на тестовия автомобил бе над 90 000 лева заради множеството екстри.
И въпреки че Sportback прилича на малко комби, той не е подходящ за семейства. Отзад е прекалено тясно, бутилките за природен газ намаляват вместимостта на нормалния багажник със 100 литра: товарният под винаги е в най-високата си позиция, а това е достатъчно само за багажа при пътуване на една двойка. Под пода са разположени бутилките за газ, които са изработени от композитна пластмаса. Поради това няма опасност от ръжда като при VW Touran, при който някои стоманени бутилки дори експлодираха. Въпреки това A3 g-tron не бива допускан в някои подземни гаражи, а тези забрани намаляват пригодността за всекидневието.

Цената на природния газ е „тънка“, за сметка
на това пистолетът за зареждане е значително по-дебел от бензиновия
Която обаче се намалява удивително малко от газовото гориво. Наистина, феновете на бензиновите двигатели мърмореха заради по-грубата работа на празен ход и по-слабата турботяга в сравнение с 1.4 TSI, но „110 к.с. са достатъчни за всекидневието, рядко съм изпитвал нужда от по-висока мощност“, отбеляза колегата Беренд Зандерс след пътуване от 3000 километра. DSG трансмисията понякога придърпваше след потегляне и активиране на системата „Старт/Стоп“, като този проблем не беше толкова изразен в режим Eco.
Седалките, окачването и нивото на шума са абсолютно пригодни за дълги пътувания и правят честите спирания за зареждане по-поносими: на всеки 150 до 300 километра – в зависимост от „тежестта“ на десния крак – 14-килограмовият резервоар за газ бе вече празен, пътуването продължаваше с 50-литровия резервоар за бензин. Превключването (първо бензин, а след това газ) не е възможно. Наистина, това позволяваше пробег до 900 километра, но заради по-изгодната цена повечето водачи използваха добрата навигационна система, за да търсят най-близката газостанция и така да ползват само запасите от газ: при цена от 1,66 лева за килограм (за Германия) 250 километра струваха само около 22 лева – не е възможно по-изгодно пътуване.
Тези стимули ефективно превъзпитаха тестовия екип, ние изминахме над 60 000 километра със CNG. Средният разход от 4,1 кг на 100 километра (около 20 процента над данните на производителя) отговаря на 108 грама СО2 на километър – за още по-чиста екологична съвест.
Но колко гориво изразходвахме общо? 3057 килограма природен газ и 2487 литра А95Н ни струваха 13 440 лева. За сравнение: при Golf 1.4 TSI, който премина през продължителния тест на AUTO BILD, похарчихме 21 010 лева за гориво. Една впечатляваща равносметка, която би била дори още по-добра, ако има повече газостанции. Защото приключението не е при карането на газ, а при зареждането на станциите за природен газ, които в Германия са по-малко от 900: понякога се налага да се отклонявате от маршрута си, понякога газостанцията е затворена през нощта, понякога денонощните колонки не приемат картата ви. Само в Италия, Австрия и Швейцария има подобна мрежа.

Спиране за зареждане в Bella Italia. Тук природният газ се нарича Methano, но мрежата от газостанции (все още) не е много развита. Колонките са разположени в отделни боксове
Едно от възможните решения – по-голям резервоар за газ – се използва от Audi за новите A4/A5 g-tron, чийто 19-килограмов резервоар и 2-литров двигател обещават по-голям пробег и мощност. Но не могат да надминат надеждността на А3: нито една повреда, отказ или дефект за 100 000 километра, само един от ключовете се повреди, и то защото го изпуснахме в солената вода на Северно море. С оценката си от 6+ g-tron се изкачва на върха на нашата вечна класация за надеждност – и това сигурно е най-чистата страна на нашата екзотика на природен газ.