ГОДИНАТА Е 2020. Литър бензин струва 2 евро, а на бавнозареждащите колонки за електромобили чакащите са разколебани. Новият шеф на Mercedes Ола Келениус, който е поел щафетата от Дитер Цече, трябва да взема сериозни решения. Например: Smart ще се превърне в изцяло електрическа марка след 2 години – това е решено. Въпросът е дали градските мъници да си останат отделна, самостоятелна марка, или по примера на Maybach да се продават под шапката на Mercedes като Mercedes-Smart. В случая важна роля играе и напускането на бившата шефка Анете Винклер. Така или иначе Mercedes възнамерява да прави нов базов модел под A-клас. Baby Benz на цена под 40 000 лв.! За целта инженерите от Щутгарт ще скъсят платформата на актуалния A-клас и ще направят красив модел с три врати в стила на показаната на IAA във Франкфурт студия EQA. Така нишата в посока Smart ще бъде перфектно заета. Проблем биха се оказали единствено разходите. С A-клас и неговите варианти Daimler печели добри пари – заради големите продажби. Производството на модела се осъществява на три континента, годишно от конвейерите слизат 700 000 екземпляра.
Въпреки това сегашната платформа трябва да бъде опростена, за да си струва производството на базов модел. Тъй като в момента A-клас стартира от 60 000 лв., за да предлагаш на същата база модел с по-ниска цена от порядъка на 20 000 лв., се изисква майсторство. Вероятно би помогнало, ако се предлагат няколко варианта. За момента са възможни три модела:
> A City: скъсено междуосие, голям заден капак, пестяща място концепция за вратите. A City би могъл да бъде по-големият модел след Smart Forfour.
> A Open Air: скъсено междуосие, навиващ се покрив, по-нисък от хечбека, може да функционира и като Smart.
> A Adventure: мини-SUV на същата база, може да функционира и като Smart.

Smart ForMore Smart ще се превърне най-късно през 2020 г. в марка за електромобили. ForMore
на базата на A City би могъл да разшири моделната гама в посока нагоре.
При всички положения ще си зададем въпроса, дали не би било по-разумно, ако рисковете по отношение на разходите и производството биха били поделени с евентуален партньор. Първоначално бе планирано сътрудничество с BMW, но нещата не се получиха. Затова сега плановете за кооперация са насочени към концерна Renault-Nissan. Годината е 2018, по-точно месец юни 2018. Все още Дитер Цече ръководи империята Daimler, а автомобилният свят се върти около дизела и дигитализацията. А при Mercedes на мода е нова дума: конвергенционална архитектура. Зад този термин се крие нова платформа, която владее всички видове задвижване от двигател с вътрешно горене, през Plug-in хибриди до електромобили. Платформата е подходяща за всички модели с дължина до 4,5 метра, с предно и двойно задвижване, за всички видове каросерии – от ниско Coupé до висок SUV. Plug-in хибридите ще могат да изминават до 150 километра изцяло на електричество, а електромобилите ще бъдат с пробег 500 километра. Звучи добре, но има една уловка. Цече няма да решава този нов ред – това ще е работа на наследника му Келениус.

Mercedes A Adventure A Adventure би могъл да играе ролята на по-малък брат на GLA като базов Mercedes – проектът би бил печеливш, ако продажбите са добри
ИЗВОД
Малките автомобили се продават добре преди всичко в Европа. След като от Mercedes се научиха да изкарват пари с A-клас, допълнителното разширяване на гамата от модели надолу с A City би било логично и последователно.