2016
ЗА VW TIGUAN Е страхотен късмет – и кокошка, която снася златни яйца. Въпреки че компактният SUV е на пазара от 2007 година, той се продава като топъл хляб. Само през последната година в Германия близо 60 000 клиенти са избрали Tiguan – и са налели много пари в касите във Волфсбург, тъй като разходите по разработката отдавна са се изплатили. Което обаче не прави новото ръководство на VW напълно щастливо.
Причината е, че във всички други класове конкурентите реализират добри печалби. Независимо дали е Dacia Duster в класа до 30 000 лева или Opel Mokka в класа до 40 000 лева – двата модела се продават превъзходно. А в тези класове VW няма съответни предложения.
Но това скоро ще се промени. Едно от първите поръчения на новия шеф Херберт Дийс към инженерите е разработването на SUV-ове във всички класове. Началото ще постави високопроходим автомобил на базата на Golf. За размерите му подсказва новият Ateca на Seat, който с дължината си от 4,36 метра атакува Nissan Qashqai. И за да не прави конкуренция на Ateca и следващата Škoda Yeti, безименният засега SUV на Golf визуално ще бъде една идея по-делови и практичен. Което обаче не означава, че размерите в интериора и техниката няма да бъдат почти същите. И в това няма нищо чудно – и трите модела са базирани на една платформа.
Което конкретно означава, че Golf SUV ще се предлага с три- и четирицилиндрови двигатели с мощност между 115 и 190 к.с. Двойното задвижване, както и скоростната кутия с два съединителя ще са опционални. Този SUV ще е и един от първите модели, които ще могат да се възползват от новата платформа, която включва и „мек хибрид“ за намаляване на разхода на гориво. „Високият“ Golf с цена около 40 000 лева вероятно ще бъде представен към края на 2017 година. И няма да остане сам. Защото на базата на следващото Polo ще бъде създаден лек високопроходим автомобил, който е планиран като директен конкурент на Opel Mokka. Така VW запълва нишата, която ще се образува при смяната на поколенията при Yeti – „чехът“ ще бъде значително по-голям.
За пръв път и новото Polo – а също и SUV-а на неговата база – ще получи достъп до актуалната модулна платформа за напречно монтирани двигатели (MQB), която вече се ползва от всички VW от Golf до Passat. Само че в случая ще се приложи модифицираната MQB Evo, която обещава още по-ниско тегло, още по-мощна електроника и по-икономични двигатели. С новото Polo VW ще се опита да бъде сред най-добрите в областта на Connected Car. Пример за подражание е Opel със системата OnStar, която позволява свързване с всички смартфони и с интернет. И докато Polo SUV и Golf SUV бързо бяха одобрени и получиха „зелена светлина“ от Управителния съвет, положението при Up SUV е доста по-сложно. Проблемът: дори и нормалният Up не се продава достатъчно добре, конструиран е прекалено сложно и скъпо за ниската си цена – тъй като почти не ползва общи детайли с другите модели.
И въпреки че прототипът Taigun показа как би могъл да изглежда един мини-SUV с дължина около 3,80 метра, проектът междувременно бе замразен. Но вече се стига до извода, че по-високите цени на SUV-овете в комбинация с производството в Братислава в Словакия ще донесат съответните печалби. А и бразилският пазар спешно иска малък SUV – там в статистиките по продажбите доминират Dacia Duster и Ford EcoSport. Така че от 2019 година Up SUV наистина ще се превърне в реалност. Междувременно инженерите работят по един пакет, който да отговори на високите изисквания на марката – и въпреки това цените да останат приемливи. Така например ще са необходими минимални промени на техниката спрямо актуалния модел. Набелязаните цели са цена от около 26 000 лева и 500 000 автомобила годишно. Ако това се получи, Up SUV също може да се превърне в „попадение в десетката“ за VW.
Извод
Tiguan се появи на пазара късно, през 2007 година, с голямо закъснение спрямо конкурентите – и въпреки това стана лидер в продажбите. На същия принцип сега VW иска да навлезе и в класовете на по-малките SUV-ове. Добри предпоставки за повторение на успехите на Tiguan.