2025
снимки: архив на Ричард Груев и Васил Каров, горе – автомобилът на Маурицио Верини, Fiat 124 Abarth
През 1975 година на старта на ралито застават 107 екипажа от 14 страни – от Полша и ГДР – по 9, от Гърция – 8, от Съветския съюз, Унгария и Румъния – по 5, от Чехословакия и ГФР – по 4, от Италия – 2, от Швеция, Дания, Великобритания и Западен Берлин – по 1, и 52 екипажа от България. Поради непрекъснатите валежи първоначално определеният маршрут е частично променен, като специалният етап Габрово – Узана е отменен.
В сравнение с предходната година броят на страните – участнички намалява от 15 на 14, но за сметка на това броят на чуждестранните екипажи се увеличава от 42 на 55.

Нивото на рали „Златни пясъци“ през 1975 година е несравнимо по-високо равнище от всички предходни издания. Това в основна степен се дължи на участието на елитни европейски състезатели като Верини и Бакели (Италия), на Алтенхаймер (Западна Германия), Ферианц (Унгария), Крупа и Ярошевич (Полша), Коуън (Англия), Кулбахер (ГДР) и Леонидас (Гърция).
Пилотите и машините демонстрират своя голям потенциал още при първото изпитание – скоростното състезание на затворен маршурт в курорта „Албена“, където начело излизат Верини и Бакели, следвани от Ярошевич и Алтенхаймер.

В началото на първия кръг най-добри резултати показват Ярошевич и Ферианц, като полският състезател дава най-добри времена в три последователни скоростни етапа. Непосредствено след тях се нареждат Бакели, Верини и Алтенхаймер. Ферианц обаче отпада след шестия етап, а отстраняването на техническа неизправност на автомобила на Ярошевич след осмия скоростен етап му отнема 130 сек. Малко по-късно Верини излиза начело и повежда във временното класиране. На най-трудния скоростен етап – Твърдица – Елена, обаче машината му аварира, и той е принуден да прекрати участието си. Бакели от своя страна запазва преднината, която има пред Алтенхаймер и Ярошевич, и финишира като победител.

В националния отбор на България са включени екипажите Илия Чубриков – Кольо Чубриков, Йордан Топлодолски – Владимир Илиев, Стоян Колев – Николай Камбуров, Васил Василев – Иван Иванов и Киро Киров – Пенчо Церовски. Още на първата скоростна отсечка Аладжа манастир поради техническа неизправност отпадат Колев и Камбуров. Малко преди края на първия кръг излиза от строя и екипажът на Топлодолски и Илиев.
След като отпада възможността за добро представяне в отборното класиране, надеждите се насочват към индивидуалното, където шансът се оказва по-добър. Призови места достигат екипажите на братята Чубрикови, Георгиев – Делчев и Стоянов – Стефанов.

От отбора на Полша също отпадат два екипажа, но основните им състезатели – Ярошевич, Крупа и Чечежински успяват да заемат добри позиции в генералното класиране. Отборът на Чехословакия също се представя много добре и заема първо място в класирането за клубни и заводски отбори.
От 107 стартирали автомобила до финала достигат 49. Първото място в генерално класиране е заето от италианския екипаж Фулвио Бакели – Бруно Скабини с Fiat 124 Abarth, следван от западногерманците Райнер Алтенхаймер и Хано Мене с Porsche 911 Carrera, и полските състезатели Анджей Ярошевич и Ришард Жишковски с Fiat124 Spider. Непосредствено след тях на четвърто място се нарежда и най-добре представилият се български екипаж на Илия и Кольо Чубрикови с Renault 12 Gordini, който заема първо място в Клас 1301– 1600 куб. см (група 2).