ЗИС-110: cимволът на властта

3011
2021

Първото официално показване на ЗИС-110 пред родната общественост във вариант лимузина и фаетон става по време на Пловдивския панаир от 1947 г., като доставяните през следващите години ограничени количества се използват единствено от висши партийни функционери и често могат да се видят на военните паради от 50-те и 60-те години.

Редкият кабриолет 110Б присъства в България в поне три екземпляра с ре­гистрационни номера “Сф 89 24”, “Сф 89 25” и “Сф 26-02”, като първите два участват в официални събития чак до средата на 70-те години, но вече не като представителни автомобили, а като превоз за фоторепортерите и кинооператорите.

Още в годините на социализма една от лимузините е дадена за ползване на Киноцентър “Бояна”, където също е експлоатирана като киноавтомобил в продължение на дълги години. В конкретния случай обаче оборудване­то включва две големи платформи, заварени за предната и задната бро­ня и голям допълнителен багажник на покрива.

Парадният ЗИС-110Б е истинска рядкост, имай­ки предвид ограниченото количество на произведените бройки и сравни­телно малкия брой страни (предимно от бившия соцлагер), в които е бил официално експортиран. Според ня­кои съветски източници автомоби­лът е изработен в около 40 броя, като само два от тях са запазени в добро състояние в Русия и един в Латвия. В Северна Корея обаче този ЗИС-110Б все още може да се види по време на военните паради. Днес България е една от малкото държави, обла­годетелствани от факта, че не само разполагат с известен брой такива автомобили, но най-вече за това, че част от тях са запазени в перфект­но сътояние и напълно автен­тичен вид в автопарка на НСО.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин