ЗИЛ-4104: съветският Rolls-Royce с тегло 3 тона и максимална скорост 190 км/ч

1212
2024

Луксозната правителствена лимузина Зил 4104, представена преди малко повече от 45 години, също както и своя предшественик Зил 114, е издържана в много стерилен и консервативен дизайнерски стил. Освен със собственото си тегло от 3335 кг, тя се отличава и с внушителни габаритни размери: дължина 6339 мм, широчина 2086 мм и височина 1500 мм. Използваният двигател, както и при предходните изпълнения, е V8 с работен обем 7695 куб. см (диаметър на цилин­дъра 108 мм., ход на буталото 105 мм), което го прави един от най-големите в серийното автомобилостроене (единствено Cadillac има по-голям двигател от 7730 куб. см, чийто работен обем впоследствие е увеличен до 8200 куб. см). Степента на сгъстяване е 9,3:1, а максималната мощност е 316 к. с. при 4600/мин.

Буталата имат специфичен дефлектор върху челото, предназначен за по-добро завихряне на горивната смес, и по-ефективно протичане на горивния процес. Цилиндровата глава и цилиндровият блок са отлети от алуминиева сплав, като в блока са пресовани чугуне­ни цилиндрови втулки. Двигателят има два горни разпределителни ва­ла, които се задвижват с верига от коляновия вал. Повдигачите на клапаните са хидравлични. За повиша­ване на сигурността, освен основна­та електроинсталация има и аварийна. Максимална скорост на автомобила достига 190 км/ч, ускорението от 0 до 100 км/ч става за 13 секунди, а средният разход на гориво е 22 литра на 100 км.

Трансмисията на ЗИЛ 4104 се състои от хидротрансформатор, в комплект с планетарна предавателна кутия, от която вър­тящият момент се пренася към хипоидното главно предаване на зад­ния мост. Спирачната уредба е хидравлична двукръгова, с едни вакуумен и два хидро-пневматични усилвателия, като всеки кръг действа независимо. Спирачките на четирите колела са дискови вентилирани. Характерна особеност в предното окачване е наличието на надлъжни торсионни пръти.

Сред останалите специфични характеристики на Зил 4104 са двойното запалване и двете горивни помпи, специалното ламинирано предно стъкло и трислойните електрически прозорци, които би трябвало да осигурят защита от радиация в случай на ядрена атака. Налични са също така и касетофон Vilma, радиоприемник Riga, контролиран от задната седалка, отопление и климатик.

Резервоарът е с обем 120 литра, като основното използвано гориво е оловен 95-октанов бензин. През 1984 г. старата двустепенна скоростна кутия, наследена още от първия Зил 111, произвеждан след 1958 година, е заменена от тристепенен автоматик.

Зил 4104, както и неговите предшественици, се прави в условия на строга секретност и се поддържа от специално подразделение на КГБ в гаражи с ограничен достъп, като всички хора, свързани с производството, ремонта и обслужването на автомобилите са задължени по закон да пазят всичко в пълна секретност.

През 80-те години в България също има един такъв екземпляр, който и до днес се съхранява в гаража на НСО.

Доколкото е известно, от Зил 4104 са направени общо 106 екземпляра, като на тази база са изработени и някои екзотични разновидности – линейка с каросерия комби (4 броя), кабриолет с две врати (3 броя), брониран вариант (2 броя) и др.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин