Зелената дигитална вълна в града


21
май
2021

Данните са нефтът на 21-ви век. Колкото повече фосилните горива се изтеглят от трафика, толкова по-силно там навлиза изкуственият интелект. За да може движението по пътищата да бъде по-безопасно, чисто и бързо за всички участници, сега учени планират да разпределят равноправно знанията, с които разполагат стотици светофари. Системата се нарича Traffic Light Forecast 2.0 и се фокусира върху така нареченото предсказване на пътната сигнализация.

За световния конгрес за интелигентни транспортни системи, който предстои да бъде проведен тази есен в Хамбург, управата на северния германски град ще събира информация от около 800 кръстовища, снабдени със светофарна уредба. Данните ще бъдат свободно достъпни за разработчици на мобилни приложения, благотворителни организации и автомобилната индустрия, за да могат при желание да разработят нови продукти и услуги, които да облекчат не само градския трафик.

Ето как работи проектът: Всеки светофар съобщава индивидуално кога и колко време свети червено или зелено. С тази информация разработчиците на мобилни приложения могат да изработват прогнози, които да помагат на шофьорите да се движат със съответната скорост и да се включват по-успешно в следващата зелена фаза. По този начин автомобилите реално могат да сърфират без прекъсване по една нова дигитална зелена вълна.

Велосипедистите също така могат да се възползват от подобни приложения, базирани на данни от светофарите, за да се придвижват по-бързо и още по-безопасно.

Производители като Audi вече тестват потока от данни за една постоянна зелена вълна в реалния трафик. В Дюселдорф водачите на Audi използват информацията, подавана от 400 светофарни уредби в града, за да се придвижват без излишни спирания. Ако все пак попаднете на червен светофар, на дисплея веднага се визуализира с точност до секунда времето, което остава до следващата зелена светлина. Дотогава човек може спокойно да отлепи крака от педала на газта. В пилотния проект на Audi разходът на гориво при участващите в експеримента автомобили е спаднал с 15 процента.

Мобилно приложение за зелена вълна, базирано на данни от светофарните уредби, в момента се използва и в Дармщат. По-скоро аналогова пък е инициативата в австрийския Грац. Там от 2015 година жителите на града могат да изпращат писмени оценки на всеки светофар. При наличие на достатъчно основателни критични аргументи Австрийската пътна агенция обещава да вземе конкретните мерки.
Уви, за България това все още е неясно бъдеще. Но не пречи да помечтаем. Днешните мечти са отговорите на утрешните въпроси.

Лек път и поздрави,
Ралф Петров
Главен редактор
AUTO BILD България

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин