За 50-ия рожден ден: Je T’aime Méhari


29
дек.
2018

НЕРЯДКО СЕ СЛУЧВА минувачите в Париж да сочат с учудване някой автомобил. Тогава Филип поздравява: „Bonjour!“ Отговорът влиза през отворения покрив. „Красив автомобил!“ И хората се усмихват, макар и да не познават тази забележителност. Децата питат бащите си, а по-възрастните познават модела и казват: „Méhari.“

Откритият Citroën стана на 50 години, а Филип Хирбек управлява единствения Méhari, който има разрешително да превозва туристи из забележителностите в Париж. Качваме се в бежовия модел за юбилейна обиколка. Преди старта на площад „Конкорд“ сме махнали пластмасовия покрив, което трае колкото да изпиеш едно кафе. Сега Méhari е толкова открит, колкото го е направил Господ във Франция. Филип може допълнително да свали малкото предно стъкло. Каросерията е от същата пластмаса, от която е направено и Lego. Отстрани ни стига до хълбоците. Макар че автомобилът е безсрамно открит, при качването веднага те обзема добро настроение.

Кокпитът на модела от 1968 г.: Нищо не ви пречи да разглеждате града. Предното стъкло също се демонтира

С това возило Филип обикаля по 12-километровия си маршрут в столицата на Франция от две години (www.tourinparis.fr). „Защо Méhari?“, питам в момента, в който преминаваме през площад „Вандом“. „За мен това е връщане към младостта – отговаря нашият водач. – В Méhari заедно с родителите си пътувахме през ваканцията, отпред големите, отзад ние, двете деца.“ Оглеждам се. „А къде сте поставяли багажа?“ „Под нас, пред нас, до нас – навсякъде.“ Хм, та тук няма никакво място. Седим със сгънати крака на късата седалка. Както навремето – си мисля аз, – когато с родителите ми пътувахме с „костенурката“.

Едва ли можете да се разхождате толкова открито в Париж:
Méhari ни стига до нивото на хълбоците

Днес в Париж се возим на френския Volkswagen, все пак Méhari ползва голяма част от техниката на 2CV. В Париж все още можете да видите десетки туристически таксита 2CV, докато Méhari е само едно-единствено. На „Шанз-Елизе“ знамената по повод последния национален празник вече са свалени. На покрива на Триумфалната арка се вее огромен трикольор. Няма спор – парижани умеят да правят шоу. Филип не обръща внимание – той си има достатъчно работа. Шестлентовият булевард на кръговото около Триумфалната арка е „джунгла“, както казва той. А Méhari си пробива път през тази джунгла като малко и пъргаво офроудърче, каквото трябва да бъде от самото си начало. Нещо средно между Jeep, Buggy и пазарска количка от супермаркета – така е представен моделът в революционната 1968 г., докато в Париж студентите строят барикади. Малко след това от Citroën пращат модела на ралита като „Париж – Кабул – Париж“. Но вместо да печели победи в състезанията, Méhari предпочита сдържаността и през следващите години се превръща в легло за къмпинг на колела за цяла Франция.

За всяка атракция водачът Филип разказваше на редактора на AUTO BILD Йоахим Щаат и неговата съпруга по една история

Повечето екземпляри се отправят към Южна Европа, където остават и прекарват остатъка от живота си. Там те се спасяват от ръждата, разяждаща рамата им, докато пластмасовата каросерия избледнява и слива цвета си със сламените шапки на своите притежатели. В такова състояние е трудно да бъде установен първоначалният цвят на автомобила – както например бежовия екземпляр на Филип. Той е купил това Méhari преди три години, леко го е променил за „Tour in Paris“ и дори го е оборудвал с пожарогасител.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap
ВИЖ КАКВО МОЖЕ LADA!

17
май
2016

Стар руснак, който се опитва да бъде благороден? Казва се 4x4 Urban! Моделът разяснява своите аргументи пред Audi Q3

Card image cap
Тест на пистата: Аudi A4 DTM и Audi R10 TDI

4
юли
2017

През 2008 г. Audi печели в DTM и в Льо Ман. Редакторът Гералд Чайка получи възможност да кара двата победителя. Можеше и да не се възползва - заради ръста си

Card image cap
„Булгаралпин“: българската следа

22
апр.
2016

Ултралекото купе и невероятният пилот Илия Чубриков ще останат завинаги в историята. Спирането на проекта за производството на „Булгаралпин“ заради СИВ обаче ще ни натъжава винаги

Card image cap

В последния брой:

Архив >