За какво да внимаваме при „Лада Нива” на старо?

В ерата на малките SUV-ове си заслужава да обърнем внимание на един „неостаряващ” модел – „Лада Нива”. Нашият експерт по употребяваните автомобили Волфганг Блаубе разкрива какво трябва да знаете преди покупката


1
дек.
2017

Времената са тежки и всеки си брои стотинките. Именно поради тази причина евтините автомобили с остарели технологии остават на мода. Може би, най-добрият пример за такъв модел е „Лада Нива” – която в Толиати произвеждат още от 1977 без радикални технически промени. Дори 32 години по-късно обаче офроуд способностите на „руснака“ са завидни и той остава любимец на ловците и феновете на офроуда с изтънели джобове. Цените на модела като нов започват от 19 900 лева – за тези пари получавате версията Urban 4×4 (наименованието „Нива“ е останало в историята). На старо цените стартират от около 1500 лева – като за тези пари ще получите „изяден“ от „кафявата чума“ екземпляр, в повечето случаи – без възможност за прехвърляне и без регистрация, т.е. машина, която (с повече късмет и добри автономонтьорски умения) ще можете да карате само в гората. Цените на по-читавите екземпляри започват от около 3-4000 лева.

1,7-литровият двигател на нашата „Нива“ работи добре, но резервната гума обикновено се „изпича“ в моторния отсек

Теч на масло от диференциала, ръжда и неподвижен прозорец

Веднага правя проверка в Мрежата и се натъквам на кола от 2000 г., с мотор 1.7i, от първи собственик – с пробег само 60 000 км, обявена за 2888 евро (ок. 5600 лв.). Веднага бързам да проверя автомобила. И се озовавам в сервиз, където работи майстор по йънгтаймери. Benz W123, Mercedes S-клас W116, Ford Granada… и – ето я и нея: червената „Нива”, която идва от приятел на монтьора. Теч на масло от диференциала, заял механизъм за прозореца, леки драскотини и вдлънатини, ръжда по ръбовете на каросерията – още в първите моменти от огледа се натъквам на тези дефекти. Автомобилът oбаче има две съществени предимства – чисто нови гуми и повишаване на полезния товар до 1900 кг. Тестовото шофиране също вдъхва доверие: не чувам никакви нежелани шумове от лагерите или от трансмисията.

Лагерите на колелата се износват бързо, при автомобили, шофирани извън пътя, често багажа сдават и шарнирите

Почти модерно: при новите екземпляри сервоуправлението е серийно, при тестовия от 2000 г. обаче не е поръчано

По принцип именно лагерите са сред най-дефектните зони на „Нива“ – руснаците близо четири десетилетия не успяват да ги направят качествени. В Толиати, в най-големия завод за автомобили в света, все още използват техника от 70-те години. Като изключим някои основно козметични промени, „Нива” е на ниво от преди десетилетия. Продавачът хвали колата и казва, че с изключение на някои външни забележки машината си струвала всяка стотинка от цената. Един от многото потенциални купувачи щял да идва след два дни, за да купи колата, обяснява търговецът. И действително – когато три дена по-късно се обаждам, „Нива“-та наистина е „заминала” – за 5300 лева. Изгодна цена за изненадващо добър автомобил. Нашето търсене обаче ще продължи – и ние ще ви посъветваме за какво да внимавате при търсене на „Лада“ за движение извън пътя. Някои от собствениците на модела обичат да дават газ извън пътя и да изпробват летателните способности на модела с четири гуми във въздуха. Това доставя удоволствие, но определено не вдига стойността на колата на вторичния пазар. Ние препоръчваме да огледате много внимателно дъното на машината за следи от подобни „изтезавания“ – обикновено те са видими по осите, картера, диференциалите или самата каросерия.

Най-късно след 100 000 км скоростната кутия започва да вие – това означава, че лагерите й трябва да бъдат сменени. „Раздатката“ (на снимката) и съединителят не обичат офроуд разходките

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >