За какво ви е Tesla при този електрически SAAB?

1110
2022

Колите на SAAB винаги са били малко странни и нестандартни. От двутактовите двигатели до функцията „Нощен панел“, въведена по времето на GM, компанията неизменно е следвала собствен и самобитен път на развитие. Преди шест години обаче, още преди разцвета на съвременната електрическа ера, SAAB тихомълком напусна автомобилната сцена без да произведе нито един лек електромобил за цялата си история…

Добрата новина е, че днес можете да си купите електрически SAAB и то не във вид на скучна конверсия на 9-3 от последно поколение (предлагана от фирмата NEVS за китайския пазар), а автентичен исторически SAAB 96 от 1969 г., който в своя оригинален вид е бил оборудван с двутактов трицилиндров двигател или Ford V-4. През 2009 г. оригиналното задвижване на един такъв екземпляр е заменено с електромотор 203-DC на Advanced DC Motors и десет пакета батерии Trojan T-1275, което от сегашна гледна точка, разбира се, не е перфектно решение. С подобна конфигурация автомобилът може да измине само около 100 км с едно зареждане, а карането по магистрала също не е много препоръчително, тъй като максималната му скорост не надвишава 100 км/ч. От друга страна, той идеално се вписва в ролята на градско превозно средство или кола за романтични крайбрежни разходки.

Пружините на окачването са сменени, за да компенсират допълнителното тегло. Мощността се предава към предните колела. Зареждането става в обикновен AC контакт. Основните уреди на таблото включват индикатор за зареждане на батерията, волтметър, амперметър и скоростомер, разграфен до 120 мили в час. Фаровете, мигачите, чистачките и аварийната спирачка се захранват от собствена електрическа система. С изключение на електромотора, всичко останало е ретро. Електромобилът върви в комплект с оригинални документи и ръководства, работен дневник и дори фактури за частите, които са били необходими за създаването на проекта. Неотдавна той е обявен за продажба от фирмата “MotoeXotica Classic Cars” в Сейнт Луис, щата Мисури, на цена от 2050 долара.

Всъщност, ако се върнем малко по-назад в миналото, ще си припомним, че SAAB има известен опит в серийното производство на екологични превозни средства. Това е лекотоварният бутиков модел SAAB Т3 от 1974 г., предназначен за пощенските служби в Швеция. Преди близо половин век обаче подобни модели са изключителна рядкост и се приемат само като екзотично отклонение от основната линия.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв