За горивото – искрено и лично с eксперта на Shell Maрчин Рикала


20
дек.
2018

Вече осем години основната задача на Марчин Рикала е да следи качествата на горивата Shell в търговската мрежа. AUTO BILD България разговаря с изтъкнатия специалист в началото на зимния сезон

АВ: В България се обсъжда възможността за премахване на биокомпонента в горивото с цел намаляване на цената му. Като изключим финансовия аспект, има ли разлики в представянето на горивата със и без биокомпонент?

МР: Действително, по този въпрос се води сериозна дискусия. Подобна промяна би изисквала законодателни промени. Наличието на биокомпоненти в горивото влияе върху представянето на двигателя. Те намаляват енергийното съдържание на крайния продукт, което означава, че с гориво с биокомпоненти ще изминавате по-малко километри, отколкото с гориво без биокомпоненти. Колкото по-висок е процентът биокомпонент в горивото, толкова по-малко километри с един резервоар ще изминавате. В България например процентът биокомпонент в бензина е един от най-високите в Европа.

Има ли по-голям потенциал за създаването на „интелигентни“ горива, които да помогнат на автомобилната индустрия да постигне по-ниски нива на вредните емисии?

Път към постигането на по-ниски вредни емисии са горива, съдържащи пакет от добавки – като например горивата на Shell с технологията Dynaflex. Наличието на отлагания по инжекторите или по всмукателните клапани на мотора допринася за влошената работа на мотора, изразяваща се в увеличен разход и повече вредни емисии. Добавките за дизел и бензин в горивата Shell съдържат технологично усъвършенствани молекули, които помагат да бъдат намалени отлаганията по основните компоненти на двигателя – а благодарение на това падат и нивата на вредните емисии.

Какво бихме могли да очакваме относно бъдещето на горивата Shell? Има ли някакви аспекти, по които сега работите за подобряване?

Ние не искаме да предлагаме на клиентите си просто обикновени горива. Искаме да им предлагаме прогресивни горива, които ще удовлетворят нуждите на клиентите както с по-стари, така и с модерни автомобили. За да постигнем това, ние инвестираме огромни суми в развитието на горивни технологии. Ние имаме верига от R&D центрове и сме наели около 170 учени и инженери, които постоянно работят по разработката на горива. В резултат на това през 2017 успяхме да лансираме нова формула за всички горива Shell – Shell FuelSave и Shell V-Power – с технология Dynaflex. И няма да спираме този процес на развитие – в момента работим върху бъдещата формула на нашите горива. Не мога да ви разкрия повече подробности за нашата работа, но мога да кажа, че се фокусираме върху промените в автомобилните технологии, които изискват все повече технологии при горивата.

Контролът на качеството е деликатна тема. Особено ако продуктът не може да бъде тестван от клиента на мястото на продажба. Какво прави Shell, за да гарантира качеството на горивото?

Има продукти, при които можеш да усетиш качеството, когато ги видиш или пипнеш – като например ябълки или грозде. С горивото е по-трудно. В миналото ние показвахме на местата за продажба как изглеждат горивата, така че клиентите да получат усещане за тях. Поради изисквания за безопасност обаче преустановихме тази практика. Вместо нея изискваме тестове на нашите горива от независима компания за проверка и споделяме с автомобилистите информация от лабораторните тестове. С гордост мога да заявя, че броят на направените проби е висок. През последните 3 години в България са направени над 15 000 анализа от бензиностанции Shell. Всички тестови резултати представяме в уебстраницата на Shell България, за да позволим на клиентите да се запознаят с качествата на горивата Shell. Освен че правим тестове на горива в търговски обекти, ние правим одити по веригата на доставки и вкарваме вътрешни процедури, които гарантират качеството на горивата. Всички тези различни елементи по контрол на качеството създават стабилна система за гарантиране на качеството.

Редакторът Димитър Пешев (вдясно) с Maрчин Рикала в новия Lexus LS 500h, който тествахме

Зимата вече започна. Kaто професионалист кои смятате, че са най-важните характеристики на горивата Shell през зимния сезон?

Смятам, че си заслужава да споменем качеството на горивата в контекста на зимата – дизел и пропан-бутан. При дизеловите автомобили може да има случаи с проблеми при стартирането на двигателя след студена нощ. Проблемът може да бъде свързан с акумулатора, но и нерядко се дължи на задръстен горивен филтър. Филтърът в горивната система е разположен между резервоара и мотора. Ако филтърът бъде задръстен, двигателят не може да получи достатъчно гориво и вследствие на това могат да се появят проблеми със стартирането. Дизеловото гориво съдържа парафинови въглеводороди. При ниска температура парафинените кристали могат да се утаят в горивото и да станат причина за задръстването на филтъра.

За да бъдат избегнати проблемите, дизеловото гориво, използвано през студения сезон, трябва да отговаря на изиксванията за качество през зимата. От 1 декември до 15 април то трябва да има повишени нива на параметър, наречен cold filter plugging point (CFPP) – или температурната точка на филтрируемост. Съгласно законовите изисквания в България неговата стойност трябва да бъде (-15°C) или по-ниска. Cold Filter Plugging Point се използва, за да индикира при каква температура може да се получи задръстване на филтъра, но този параметър се определя със стандартизиран филтър в лабораторни условия. В нормален автомобил температурата, при която филтърът се запушва, може да бъде различна от CFPP, тъй като има много фактори, влияещи върху процеса. Често пъти запушването може да стане по-бързо. Ето защо Shell предприема допълнителни стъпки, за да гарантира, че и двата вида дизелово гориво, предлагани по нашите търговски обекти, имат CFPP стойност, по-добра от изискуемата по стандарт.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >