2024
Небето над нас е бяло и синьо, ливадите са тучно зелени, рапицата цъфти в жълто. Междуградският път е криволичещ и тесен, ту хълмист, ту равен.
Карам ярко червено BMW Z8, до мен седи Софи Марсо. Точно когато се канеха да ме отрежат, изстрелях няколко ракети Stinger, които момчетата от Q бяха монтирали в решетката на моя роудстър – добри момчета. Чувството ми не беше грешно, когато Q ми даде колата тази сутрин. „Нов модел, още играчки?“ попитах. Q кимна. Софи влезе, потеглихме, карахме бързо, карахме без да спираме.
Все още караме без зададена дестинация. „Пътят не е достатъчен“, казвам аз. Софи се усмихва така, както би могло да се усмихва само най-красивото от всички момичета на Бонд. Но тогава отгоре се чу оглушителен шум. Хеликоптер с огромен трион лети ниско и все по-ниско, хвърчат искри, метални стружки, Софи крещи. Моето красиво БМВ, прерязаха го. Време е да се събудя!
Това разбира се не е истинската служебна кола на Джеймс Бонд. Не, във филма „Светът не е достатъчен“ автомобилът беше в титаниево- сребристо, а не в червено, както 3182 от 5703 произведени Z8. И второ, през 1999 г. екипът на филма получи няколко предсерийни модела за заснемането. Те всъщност разрязаха един от тях наполовина с помощта на хеликоптер с гигантски трион, тези безсърдечните филмови хора.
Не трябва да гледаме на това Z8 от BMW-Classic като на обикновено транспортно средство за двама души с покрив от плат, трябва да обърнем внимание на неговата културна и историческа стойност, в крайна сметка това е законният наследник на легендарния 507 на Албрехт Граф Гьорц от 1955 г. И ние трябва да държим с него така, както трябва да се отнася човек по време на първа среща със Софи Марсо – за да има втора.
Елегантна красота
Подхождаме внимателно. Пробегът е само 29 520 километра. Нека се съсредоточим върху списъка със съставките. В края на 90-те и началото на 2000-те мобилните телефони в централната конзола вече не бяха толкова нелепи, но навигационните системи бяха такива. MIR (multi-information radio) е устройство за DIN слота, което подобно на Audi TT е зад капак, чиято навигационна система предлага гласово напътствие и стрелки за посока на малък кино дисплей с мишка. Нека не задълбаваме в подробности, задъхващите се информационни технологии от 1999 г. не трябва да развалят вечния блясък модела.
Можем да кажем, че седалките са удобни и електрически регулиращи се, не толкова стегнати като в спортна кола, но така оформени, че и богатите хора с големи кореми да могат да дишат. Интериорът е черен като при 1895 от 3182 титаниево-сребристи Z8, информират влюбените момчета от Z8-клуба.
Вие също ще се влюбите, най-късно когато поставите ключа за запалване в ключалката на таблото и след това натиснете бутона за стартиране. Чудесно подсигуряване, което ни казва, че Z8 няма как да бъде откраднат без ключ. Също така няма как да не го чуете да излиза от гаража без вас. Баварците са инсталирали 5,0-литровия изцяло алуминиев V8 двигател, разработен от BMW Motorsport, хиперактивен и забавен, който се развърта до 7000 об/мин, разполага с 400 к.с. и с 500 Нм максимален въртящ момент. И кой ти казва при 1500 оборота: Давай, аз ще съм готов! Не искаме да събуждаме спящите кучета, но този самотен междуградски път под синьо-бялото небе на който няма никой е много изкушаващ: спринтираме за 4,7 секунди до темпо 100 и готово.
Удоволствието от шофирането в най-чистата му форма
Ако карате този роудстър със задно задвижване и шестстепенна ръчна трансмисия по начина, по който отделът за удоволствие на BMW го е замислил, ако карате тази малка, открита 4,40-метрова кола по начина, по който инженерите го възможно, тогава всяко натискане на педала газта ще е като удар в корема. В добрия смисъл на думата!
Z8 е нещо като баварска копродукция. Твърдата и устойчива на усукване външна обшивка на каросерията е от алуминий, броните с антени за радиото, навигационната система и телефона, както и праговете са от удароустойчива пластмаса. Каросерията е предварително сглобена във фабриката в Динголфинг, след това цялото нещо е отишло в Мюнхен, а броните и праговете са дошли от Ландсхут. И така 100 души са участвали в това ръчно производство; всеки двигател работи 20 минути на тестовия стенд преди монтажа и след това 30 километра по време на тестовото шофиране.
Тестващ двигатели на Z8 – каква мечтана работа. Всичко, което е необходимо, е човек да дава все повече газ. Със своя нисък център на тежестта, перфектното разпределение на тежестта между осите от 50/ 50 процента и своята устойчива на усукване структура, Z8 предлага най-добрите условия за страхотно удоволствие от шофирането. Това е същото чувство, като онова с кеткар за нас, момчетата, които вече бяхме мъже на петгодишна възраст.
„Баварец”, за който да мечтаете
Естествено не изпразнихме целия резервоар от 73 литра. Иначе средният разход е 14,5 литра А 98 Н. на градско това BMW изразходва по 21,1 литра/100 километра. Иска ми се сега да разкажа няколко истории.
Например за кампанията „BMW Mobile Tradition“. Лятото на 1999 г. Z8 отдавна беше завършен и се планираше световната премиера на изложението IAA през септември. Стоеше няколко седмици, строго охраняван и изолиран като холивудска звезда, в добре осветена стая на Шлайсхаймер Щрасе в Мюнхен. Само знаменитостите и най-богатите от богатите клиенти имаха право да хвърлят бърз поглед. BMW искаха колосалните 235 000 германски марки за Z8. Дотогава баварците не бяха в тази лига.
И те не бяха в нея до края на производствения период през 2003 г. Roadster струваше 127 000 евро, а най-мощната Серия 7, дългата база 760i с V12, струваше цели 11 000 евро по-малко.
Небето над нас е още бяло-синьо, селският път е криволичещ и тесен, ту хълмист, ту равен. Хайде да го пришпорим още веднъж, може би никога повече няма да го тестваме, употребяван струва 200 000 евро, може и повече в зависимост от състоянието. И тогава дори Софи Марсо не се усмихва от предната дясна седалка.
ИЗВОД
Андреас Май
Моят скъп колега Волфганг Кьониг написа за Z8 преди повече от 20 години следното: „Той е твърде добър за всекидневна употреба.“ Волфганг, ти беше прав както винаги. Нека не се залъгваме: 200 000 евро за Z8 – ние, обикновените момчета от провинцията не разполагаме с такива суми. Най-добрият двигател среща най-финото окачване. Не си струва за ежедневна употреба.


