Защо свирят спирачките?


25
авг.
2019

Рядко свиренето на спирачките е опасно. А при спирачните уредби на спортните автомобили то се превръща дори в желана част от атракцията. Понякога обаче постоянно свирене на спирачките може да се окаже сериозен довод за посещението на сервиз. AUTO BILD разкрива защо в някои случаи спирачките свирят.

За да спре автомобилът, неподвижната част на спирачната система посредством накладка бива притисната към движещата се, свързана с колелото (а именно – диска или барабана). При този процес се отделя топлина. Когато обаче двете части не са идеално напаснати една към друга, може да се образува нежелано трептене, което се чува под формата на свирене. Това се случва винаги тогава, когато триенето и плъзгането не са равномерни, например когато накладката отново (в рамките на милисекунди!) „прилепва“ към диска и се „отлепва“ и после се освобождава.

Какви са причините за свиренето на спирачките?

Спирачките могат да свирят поради няколко причини. При спирачни уредби с много спортна настройка свиренето е цената, която трябва да бъде взета под внимание за много добри характеристики при спиране. Обикновено обаче производителите се опитват да направят баланс между спирачните характеристики и комфорта (т.е. липсата на свирене).

Ако въпреки това спирачките свирят, причините могат да бъдат следните:

• по спирачките е полепнала мръсотия или отделен при спиране прах: Когато накладките са замърсени с прах, отделен от самите спирачки, или например с цветен прашец, при спиране може да се чуе свирене. Същото важи и за случаите, когато по спирачките има ръжда – което обикновено става, когато автомобилът не се е движил дълго време. По правило свиренето в такива ситуации изчезва без допълнителна намеса, тъй като спирачките се „почистват“ от само себе си. При първите спирания обаче човек трябва да натиска педала по-внимателно, докато се разнесе мръсотията.
• допусната е грешка при смяна на компоненти по спирачките: Човек трябва да внимава най-вече, когато се сменят само накладки, но не и дискове. Накладките трябва да се напаснат спрямо старите дискове – в противен случай ще се чува свирене. Освен това трябва да се намаже паста за накладки – когато това бъде забравено, може да се чуе свирене.   
• използвани са неподходящи части: Който при смяна на спирачките иска да спести пари и не купува оригинални части, може да се сблъска с проблема, че частите не си пасват на 100 процента. Ако свиренето не изчезне след кратко време, вероятно причината е в лошото качество на частите, които не си пасват перфектно една спрямо друга.
• спирано е твърде агресивно: Когато спирачната уредба е прегряла вследствие на твърде агресивно или много продължително спиране, може да се стигне до изкривяване на дисковете или до „изпичане“ на накладките. Заради топлината накладките се изглаждат като стъкло, което не създава достатъчно добро триене. В случая обаче значително по-голям проблем от свиренето е намаляването на ефективността на спирачките.
• спирачките не са правилно „разработени“: При поставяне на нови дискове и накладки в рамките на първите няколкостотин километра трябва да се спира по-внимателно. Така частите ще се напаснат една спрямо друга. Ако прекалено рано човек спре твърде агресивно, може да настъпи неравномерно износване на повърхностите и така да се стигне до продължително свирене. Естествено, при опасна ситуация винаги би следвало да спрете с максимална сила, отколкото да рискувате да причините ПТП!

Кога при свирене на спирачките трябва да отидем в сервиз?

По принцип свиренето може да се дължи на различни причини. По правило то не е опасно – затова не се страхувайте да продължите да шофирате. Но когато свиренето е придружено от отслабване на спирачната ефективност, трябва незабавно да посетите сервиз! Ако свиренето се дължи на замърсяване, обикновено проблемът се решава с внимателно спиране и свиренето изчезва. Ако при ремонт на спирачките е направена грешка или са използвани неправилни части, свиренето не спира и спирачните компоненти са увредени, изнервящото свирене няма да изчезне от само себе си. Тогава помага единствено смяна на спирачните компоненти в сервиз.

Още по темата

Card image cap
За BMW X5 възрастта не е порок

7
юли
2017

Нито един 4x4 автомобил не може да се похвали с толкова спортно и динамично поведение на пътя. Затова и с право е много търсен на старо.

Card image cap
Фобии зад волана на автомобила

12
дек.
2017

Оказва се, че страховете на водачите от мостове, тунели, бързо шофиране по автомагистрали и всевъзможни други от подобен род са значително по-разпространени, отколкото се предполагаше досега. Разбира се, на страдащите може да им се помогне - стига те да потърсят помощта на специалист...

Card image cap
Ford Focus на старо: по-добър от очакваното

28
юни
2017

VW Golf, Opel Astra, Ford Focus - това подреждане има традиции в компактния клас. Като употребяван автомобил обаче Focus II е чудесен избор

Card image cap
Lancia Voyager на старо: космическият кораб Surprise

19
юли
2017

Какво може легендарният ван Voyager, когато е с емблема на Lancia?