Защо новите кокпити стават толкова сложни?

Проверка на нивото на маслото, сверяване на часовника или смяна на радиостанцията – всичко това трябва да е много лесно, но вместо това става все по-трудно. Проверихме най-важните стъпки при управлението в актуалните автомобили. Тест, който може и да не ви хареса


16
апр.
2018

ЗАТЪМНЯВАНЕ НА ОСВЕТЛЕНИЕТО НА УРЕДИТЕ: ЧЕСТО Е ТЪМНА РАБОТА

Излизаме от града и се качваме на магистралата – сега е ред да затъмним осветлението на уредите. Не става с магическа пръчка. Най-доброто решение е добрият стар въртящ се превключвател, който при BMW, Volvo, Jaguar, Mercedes и Opel е разположен до превключвателя за фаровете – логично и леснодостъпно. Горе-долу по същия начин възприемаме широкия превключвател вляво зад волана при Kia и Hyundai. Тежко ви, ако функцията е скрита в менюто. Peugeot е позиционирал затъмняването на осветлението в настройките, като за да стигнете дотам, са ви нужни шест стъпки. Защо е необходимо? VW не се справя по-добре – тук стъпките са дори девет, а след това трябва да затворите менюто. Черешката на тортата в отрицателния смисъл е при Audi – тук функцията не само е скрита, но и в книжката на автомобила пише различно нещо в сравнение с това, което иска кокпитът. Никак не е добре!

При Peugeot затъмнението на осветлението на уредите е сложна задача – шест стъпки и неминуемо отвличане на вниманието

Превключвателят в Jaguar е доста шикозен – излиза и се прибира електрически

Книжката на Audi показва различен път за затъмнение на уредите в сравнение със системата

ИЗВИКВАНЕ НА РАЗХОДА/ПРОБЕГА: ПОНЯКОГА Е ИСТИНСКИ УЖАС

Би трябвало да е лесно: автомобилът е наясно с разхода на гориво и оставащия пробег и индикацията им не би трябвало да е проблем. Така правят от BMW – до индикацията за горивото в резервоара, новото Audi A8 и Kia Stonic – в средата на зрителното поле. Следващото най-добро решение е отделен бутон като при Hyundai i10, Jaguar – в лостчето за мигачите, и Peugeot – в лостчето за чистачките вдясно. По-сложно става, когато за да разберете разхода на гориво и оставащия пробег, трябва да разлиствате менютата. Renault използва за целта бутоните на волана, Stonic отвлича вниманието ви, тъй като водачът трябва да погледне надясно към тъчскрийна. Mercedes също не ви улеснява в това отношение. Макар и бордовият компютър да е в зрителното поле, са необходими няколко стъпки на левия тъчпад на волана: той е малък, с недобра обратна връзка и може по невнимание да бъде изключен.

По този начин става лесно и интуитивно. Бутон в лостчето на мигачите при Jaguar XF

Средна хубост при VW: B бордовия компютър се извиква чрез бутон на волана

Точно в десетката при Hyundai i10: леснодостъпен, отделен бутон

Извод

Ще го кажем направо: вниманието трябва да е насочено към пътя, а концентрацията – съсредоточена върху трафика. Не искаме да ровим по дисплея и да гадаем къде са скрити функциите в менютата! Нашият тест показва, че в кокпита по-малкото е повече. Обикновени превключватели, добрият стар въртящ се превключвател или ясни и логични бутони – това са най-добрите решения според нас.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >