Защо новите кокпити стават толкова сложни?

Проверка на нивото на маслото, сверяване на часовника или смяна на радиостанцията – всичко това трябва да е много лесно, но вместо това става все по-трудно. Проверихме най-важните стъпки при управлението в актуалните автомобили. Тест, който може и да не ви хареса


16
апр.
2018

СВЕРЯВАНЕ НА ЧАСОВНИКА: ПРОДЪЛЖИТЕЛНА РАБОТА…

Чрез GPS (тоест през навигацията) или посредством радиосигнал – принципно часовото време пристига автоматично в автомобила. Лошо, ако не е така – тогава ви чака потапяне в дълбоките структури на менютата. Лятно часово време? Понякога е кошмар – налага се ровене в ръководството за експлоатация на автомобила. Не и в образцовия Hyundai i10, който има отделен бутон Setup Clock на аудиосистемата и така стигам веднага до промяната на часа. Е добре, малкият модел не е оборудван със сложни функции. Колкото по-скъп е автомобилът, толкова по-сложно е сверяването. Kia Stonic иска само три натискания, за да достигне до часовото време, докато при Golf стъпките са осем на брой. Някои от тях дори нелогични. BMW е скрил сверяването на часовника в настройките на iDrive, за което ни е необходимо електронно ръководство. Ако получавате часовото време чрез GPS данни, ще разполагате с автоматична промяна на лятното и на зимното часово време, но ръчната промяна често е сложна. Тъй като все по-важен става по-големият брой функции.

Със закъснение: типично за системите с допир е промяната на данните за часа в скрити повърхности

Няма какво да се обърка: отделен бутон за сверяване на часовника в Hyundai i10

Може да продължи дълго: от VW са скрили възможността за промяна в менютата

ПРЕВКЛЮЧВАНЕ НА ПРЕДАВКА: ЛЕСНО Е САМО ПО ПРИНЦИП

Юлия е отчаяна: поставяте лоста на D и потегляте – това би трябвало да е най-лесното нещо на света. Но 3008 сякаш не желаеше да го направи. Лостът не се помръдваше. Причината: Юлия бе забравила да натисне отблокиращия (скрит) бутон – без него електрониката не освобождава скоростния лост. Е добре, подобна грешка ще направите само веднъж, но какво ще стане, ако дадете колата на приятел, а той не знае за проблема? Защо от Peugeot са направили такава конструкция на лоста? Или пък Jaguar с техния кръгъл бутон, който излиза електрически от централната конзола? Малко неясно е и новото голямо Audi, чийто лост не влиза отчетливо. Дизайнът на скоростния лост на A8 също разводнява ясната функция. В Golf и Mégane нещата се получават добре. При Mercedes лостът е на кормилната колона, перфектно достъпен, с ясна обратна връзка. D е надолу и потегляте!

Изглежда добре, но не е практично: лостът на A8 с нелогична обратна връзка. Изисква време за свикване

Запазете спокойствие: бутонът в Jaguar излиза електрически и се нуждае от време

Само когато пожелае: лостът в Peugeot реагира чувствително на отблокиращия бутон

СМЯНА/ЗАПАМЕТЯВАНЕ НА РАДИОСТАНЦИИ: ИСКАМЕ СИ СТАРИТЕ БУТОНИ

Спомняте ли си как изглеждаха превключвателите на радиоприемника? Логично и лесно управление на станциите. Докато ръчната настройка чрез традиционните превключватели преди съществуваше във всяка кола, сега я откриваме само в Hyundai i10. Там те функционират най-добре – единствено търсенето на станциите на дисплея продължава малко по-дълго. Вместо това модерните автомобили поставят ненужни препятствия пред търсенето и запаметяването на радиостанциите. Например Opel: Insignia има виртуални фиксирани бутони, но при всяка смяна на станцията изисква преминаване през „търсене“, за да може там първо да изберете новата станция, а след това да я запаметите. Този начин е избран от повече производители – разликата е само в стъпките за достигане. Изискват се продължително натискане или избор на „списък с любими“, при което Jaguar ни изнерви с бавното въвеждане. В A8 можете да избирате любимите станции и чрез тъчскрийна – като на таблет. Golf разполага любимите станции като кубчета на дисплея, докато BMW предоставя и редица с обикновени бутони под тъчскрийна. Най-краткият път до новата радиостанция отново се завръща.

Логично и леснодостъпно: в BMW са разположили бутона за изключване до стартовия бутон

Бутон и зелена контролна светлина при Mercedes – най-лесният начин

Малкият бутон с червената контролна светлина при Audi е над превключвателите на климатичната инсталация

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >