Защо новите кокпити стават толкова сложни?

Проверка на нивото на маслото, сверяване на часовника или смяна на радиостанцията – всичко това трябва да е много лесно, но вместо това става все по-трудно. Проверихме най-важните стъпки при управлението в актуалните автомобили. Тест, който може и да не ви хареса


16
апр.
2018

ПОСЛЕДЕН ШАНС: ИЗВАДЕТЕ КНИЖКАТА НА АВтомобила! Който е стигнал дотам, значи се е отчаял и е проклинал. Ядосвал се е, че модерните автомобили са трудни за разбиране. Дори и за най-простите неща като проверка на нивото на моторното масло или сверяване на часовника. А в екстремните случаи дебелото ръководство за експлоатация може и да не ви помогне. В новото Audi A8, високооборудвания флагман на технократската марка, „библията“ ни препоръча за затъмняване на осветлението на скоростомера нещо друго в сравнение с това, което изискваше системата от водача. Да не би и самите разработчици да са се объркали и да не са го проверили? Връщаме се към нещата от всекидневието: единадесет прости задачи – от проверка на налягането в гумите до „извикване“ в бордовия компютър – бяха тествани от AUTO BILD. Умишлено не избрахме модерни, сложни стъпки, както изискват топсистемите, а основни неща като въвеждане на адрес на навигационната система плюс по-късно изтриване. Нашият тест включва модели от целия автомобилен пазар – от малкия Hyundai i10 до модерното BMW X3, от френския 3008 до английския Jaguar XF. Все пак гамата трябва да включва различни позиции на управление. Задачите бяха следните:
> Проверка на налягането в гумите
> Проверка на нивото на моторното масло
> Въвеждане и прекъсване на адрес в навигацията
> Сверяване на часовника, също и с лятно часово време
> Превключване на предавка в автоматичен режим
> Изключване на системата Start-Stop
> Смяна и запаметяване на радиостанция
> Промяна на температурата
> Нулиране на дневния километраж
> Затъмняване на осветлението на уредите
> Извикване на разхода на гориво
Всъщност всичко това изобщо не трябва да е сложно. За съжаление е – както многократно установихме.

 

ПРОВЕРКА НА НАЛЯГАНЕТО В ГУМИТЕ: ПРИ НИКОЙ НЕ Е СЪВСЕМ ЛЕСНО

Правилното налягане в гумите е важно за автомобила: за сигурността, разхода и комфорта. Искаме лепенката с данните да бъде четлива и на удобно място. Но как да стане това във V90? Данните на Volvo са скрити ниско долу на средната колона, числата са светлосиви на бял фон и с много дребен шрифт. Причината: шведите дават объркващи данни, също и за движение с икономия или за темпо до/над 160 км/ч. Още по-лошо е при BMW. X3 препоръчва различни налягания за обозначенията за максимална скорост W и Y. Те обаче са трудно четими на гумите в полето на DOT-а, което почти изключва бърза корекция на бензиностанцията. Така проверката на налягането в гумите става работа на дилъра, а последиците са, че дълго време ще карате с меки гуми. Смятаме, че решението на Mercedes е по-добро: таблица в капака на резервоара, която се чете по-лесно. Какво означава обаче това указание в книжката на колата? Там пише, че втората стойност на налягането в гумите служи на комфорта. Освен това числата са бели върху черен фон. Най-доброто решение (в капака на резервоара, черни числа върху бял фон, с голям шрифт) не се предлага от никой. Най-близо е Hyundai с разполагане на данните върху средната колона.

Похвала за таблицата в капака на резервоара. Но Mercedes иска да погледнете в книжката на автомобила – ненужно сложно

Hyundai предлага най-доброто решение: голям шрифт, черни числа на бял фон, за съжаление на средната колона

Гадаене на букви при BMW: какъв е скоростният индекс на гумата?

ВЪВЕЖДАНЕ/ТРИЕНЕ НА МАРШРУТ В НАВИГАЦИЯТА: ТРУДНИЯТ ПЪТ КЪМ ЦЕЛТА

Не искаме кой знае колко: въвеждане на адрес, изчисляване на маршрута и после изтриване. Но как функционира въвеждането? Или чрез контролера като при X3, или посредством тъчскрийн като при Golf. Не е въпрос на вкус, но при спрял автомобил тъчскрийнът е по-добрата техника – особено когато компютърът пресмята толкова бързо като този на Golf. Jaguar търси и пресмята бавно, изисква постоянно внимание. Прибавяме и объркващата логика на управление, като на незапознатите ще са им необходими две минути за въвеждане на адреса. Освен това ръководството за експлоатация не съвпада съвсем с показанията на монитора. Много добре функционира и контролерът на BMW, който не ви разсейва толкова по време на движение. BMW разпознава отделни знаци, Audi дори цели думи, ръчно изписани. Въпреки това е сложно. Audi ни обърква, тъй като въвеждате долу на дисплея, а четете в горната му част. Не помага и акустичното потвърждение на буквата, по-добре е да направите така, че знакът да е по-добре видим на екрана.

Изисква разучаване: навигационната система на Jaguar не се управлява интуитивно, освен това реагира бавно на командите на клавиатурата

Бърз начин при VW: бързо изчисление, големи клавиши – така е добре

Много пътища: в новото BMW X3 се иска въртене на iDrive, натискане, гласови команди – сложно

ПРОВЕРКА НА НИВОТО НА МОТОРНОТО МАСЛО: НАЙ-ДОБРЕ Е САМО С ПРЪЧКА

Как е сърцето на автомобила? Ще разберем от нивото на маслото, за което ще ни каже пръчката. Осем от автомобилите предлагаха най-доброто според нас решение: ясно обозначение на дръжката, светла пръчка, отчетливо разграфена, което улеснява разчитането при лоша светлина в гаража. Така функционират нещата при Hyundai i10, Kia Stonic или Jaguar XF. Може и да не е толкова добре изпълнено: при Mégane отворът е разположен толкова ниско в двигателния блок, че е доста трудно да вкарате пръчката на тъмно. А какъв е този черен диапазон при Golf? Тъмно масло върху черен метал – явно инженерите от Волфсбург искат да ни превърнат в гадатели. Audi, BMW и Mercedes пък въобще са си спестили пръчката. Това означава, че трябва да проверите нивото на дисплея. Най-добре е в случая с A8. Стартирате измерването и резултатът се появява веднага. При BMW трябва да го намерите в менюто, да стартирате измерването и после ви показват напредъка на процеса. При Mercedes пък изобщо не получихме резултат – чакахме напразно в продължение на пет минути и се отказахме.

Юлия напразно търси жълтата дръжка. В Mercedes са си спестили пръчката за нивото при дизеловия мотор на 220

Mercedes: пресмята и пресмята… Загубихме търпение да чакаме резултата

Намиране в менюто, стартиране на измерването, резултатът за нивото пристига. При BMW трае малко по-дълго, но поне ръцете ви остават чисти

Още по темата

Card image cap
Second Hand: Renault Clio III: „французин“ в добра форма

5
юли
2017

Clio дълги години бе даван за пример за недостатъци и капризи. Третото поколение обаче е в много по-добра форма.

Card image cap

В последния брой:

Архив >