Защо Мъск не може да сбъдне мечтата си за автономни автомобили?

1207
2024

Илон Мъск е дълбоко убеден в качествата на т.нар. Full Self Driving асистент и неговите възможности за автономно шофиране… но не и останалият свят. Причината: според проведен наскоро анализ милиардерът бил лъгал сам себе си

Ако питате шефа на Tesla Илон Мъск, автомобилите на неговата компания отдавна е трябвало да излязат в трафика без да се налага човешка намеса. Ексцентричният предприемач от години пропагандира, че Full Self Driving асистентът на Tesla щял да сбъдне мечтата за автономни автомобили, тъй като превъзхождал системите на други производители, въпреки че разчитал на по-проста технология без лазерни сензори. Милиардерът отнесе много критики по този въпрос, но не ги приема. Изглежда не го интересува, че много водачи на Tesla не споделят ентусиазма на Мъск.

Но дали наистина в случая става въпрос само за арогантността и прекомерната самоувереност на провъзгласилия се сам за визионер американец или има нещо повече в несъответствието между възприятията на Мъск и тези на клиентите му? Списание Business Insider анализира из основи този въпрос – и стига до изненадващи резултати.

Настоящи и бивши служители на Tesla развенчават тайната

Всъщност впечатлението на Илон Мъск от Full Self Driving системата изглежда не е на база само изкривеното възприемане на реалността. Шефът на Tesla очевидно е жертва на страхопочитанието, което служителите му изпитват към него. Както Business Insider разбира след интервюта с повече от дузина настоящи и бивши служители на компанията, опитът на Мъск с асистента за шофиране не може да бъде сравнен с този на обикновените клиенти.

Причината: софтуерът не се „учи“ единствено сам с помощта на изкуствен интелект, служителите на Tesla също оценяват записаните от потребителите видеоклипове и съответно адаптират спрямо тях поведението на системата. Според запознати този процес обикновено не трябвало да отнема твърде много време. Но когато се оценявали видеата на Мъск, вероятно имало различни инструкции за работа.

Tesla оптимизира обичайните маршрути на Мъск

Според доклада служителите на Tesla трябвало да полагат специални грижи при обработката на записаните от Мъск данни за шофирането и да извлекат максималния потенциал за оптимизация от получената информация. Последствието: Full-Self-Driving асистентът е адаптиран почти идеално към навиците на Мъск като водач, както и към маршрутите, по които той редовно шофира. Такова специално отношение обикновеният средностатистичски собственик на Tesla не получавал. Единствено шепа избрани – т.нар. нар. „VIP шофьори“, в т.ч. влиятелни YouTuber-и, са с подобен висок статус сред разработчиците – и могат да повлияят активно на асистента.

Вътрешни хора заявяват, че системата се справяла най-добре с маршрутите около централите на Tesla и SpaceX в американските щати Калифорния и Тексас, които било заложени като основен приоритет за нейната работа. Служителите трябвало да открият и домашни адреси на VIP потребителите, за да подготвят маршрутите в техния район за асистента. Вътрешен източник потвърди, че Илон Мъск бил по-доволен от системата от други потребители просто защото винаги се сблъсквал със софтуера в най-добрата му форма.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин