2025
Цените по ценова листа не ни интересуват – защото веднъж месечно експертите от mobile.de обясняват къде можете да намерите най-големите отстъпки за нови автомобили и какво се случва на пазара на употребявани.
Имаше време, когато автомобилите си имаха конкретно предназначение. По-високите класове предлагаха пространство и комфорт при за дълъг път, докато компактният клас и малките модели се смятаха за достъпни и мултифункционални спътници за всекидневието. Под тях малките, както и мини моделите, представляваха „началната стъпка“ в света на четири колела – икономични, без излишни екстри и пъргави в града.
Но най-малките модели стават все по-редки – ето защо очакваме в бъдеще именно те да се превърнат в търсени съкровища.

През последните години очарованието на автомобилите благодарение на техните функционалности сякаш отиде на заден план, производителите започнаха да се увличат по „напудрени“ кросоувъри – защото при тях маржовете на печалба са по-високи. Ето защо разумни модели като Opel Adam и Karl, Ford Ka и Ka+, Smart fortwo и forfour, както и VW Up, отидоха в историята.
6,5% по-малко продажби на миниавтомобили спрямо миналата година
Ето защо който търси автомобил от този клас, в бъдеще ще трябва да се оглежда по-внимателно на second hand пазара. Въпреки това, поради липса на доставки, обявите за втора ръка и там намаляха. На mobile.de, най-голямата борса за употребявани автомобили в Германия (с 1,4 милиона обяви), в началото на 2025 г. са били предлагани почти 62.000 миниавтомобила, което е с 6,5% по-малко, отколкото през предходната година. Приблизително един на всеки десет продадени миниавтомобила е електрически, а броят на обявите за този МПС е намалял с повече от 25%.
И все пак светлина в тунела в има: при някои по-нови модели – например Fiat Panda (от 2020 г.), Hyundai i10 (от 2020 г.) и обновената Kia Picanto (от 2024 г.), вече има по-богат избор. В началото на 2025 г. миниавтомобилите на двигател с вътрешно горене в Германия са стрували средно по 9905 евро, а на електричество – 15 344 евро – с 14,1% по-малко, отколкото преди година. Това също е добра новина.