Защо миниавтомобилите поизчезнаха?

2804
2025

Цените по ценова листа не ни интересуват – защото веднъж месечно експертите от mobile.de обясняват къде можете да намерите най-големите отстъпки за нови автомобили и какво се случва на пазара на употребявани.

Имаше време, когато автомобилите си имаха конкретно предназначение. По-високите класове предлагаха пространство и комфорт при за дълъг път, докато компактният клас и малките модели се смятаха за достъпни и мултифункционални спътници за всекидневието. Под тях малките, както и мини моделите, представляваха „началната стъпка“ в света на четири колела – икономични, без излишни екстри и пъргави в града.

Но най-малките модели стават все по-редки – ето защо очакваме в бъдеще именно те да се превърнат в търсени съкровища.

Hyundai i10 генерира 63 конски сили.

През последните години очарованието на автомобилите благодарение на техните функционалности сякаш отиде на заден план, производителите започнаха да се увличат по „напудрени“ кросоувъри – защото при тях маржовете на печалба са по-високи. Ето защо разумни модели като Opel Adam и Karl, Ford Ka и Ka+, Smart fortwo и forfour, както и VW Up, отидоха в историята.

6,5% по-малко продажби на миниавтомобили спрямо миналата година

Ето защо който търси автомобил от този клас, в бъдеще ще трябва да се оглежда по-внимателно на second hand пазара. Въпреки това, поради липса на доставки, обявите за втора ръка и там намаляха. На mobile.de, най-голямата борса за употребявани автомобили в Германия (с 1,4 милиона обяви), в началото на 2025 г. са били предлагани почти 62.000 миниавтомобила, което е с 6,5% по-малко, отколкото през предходната година. Приблизително един на всеки десет продадени миниавтомобила е електрически, а броят на обявите за този МПС е намалял с повече от 25%.

И все пак светлина в тунела в има: при някои по-нови модели – например Fiat Panda (от 2020 г.), Hyundai i10 (от 2020 г.) и обновената Kia Picanto (от 2024 г.), вече има по-богат избор. В началото на 2025 г. миниавтомобилите на двигател с вътрешно горене в Германия са стрували средно по 9905 евро, а на електричество – 15 344 евро – с 14,1% по-малко, отколкото преди година. Това също е добра новина.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин