Защо е важно да сменяме маслото на хидравликата на волана?

1001
2025

Смяната на хидравличната течност удължава живота на кормилната система. При повечето модели обаче смяната на този оперативен флуид дори не е включена в плана за обслужване. Препоръчителна е обаче щателна промивка, ако маслото на сервото вече е тъмно и мътно или ако от рейката се чуват шумове и воланът е станал „по-твърд“.

В някои случаи ще разберете веднага, че смяната на маслото на хидравликата не е включено в плановата поддръжка, като видите къде се намират разширителният съд и капачката на измервателната пръчка. Например при Skoda Fabia (5J) първо трябва да демонтирате акумулатора, за да стигнете до съда за хидравличната течност и да проверите нивото й.

По принцип това не е необходимо, тъй като системата е затворена – и в идеалния случай от кормилната уредба не трябва да изчезва и капка масло. Но в действителност при много автомобили като нашия Mercedes E 220 CDI от 2008 г. (почти на 300 000 километра) маслото показва значителни признаци на стареене. При нашия Benz също не е предвидена смяна на хидравличното масло и, съдейки по видa на течността, тя никога не е сменяна.

Стареенето на маслото се причинява от много фактори – високото налягане в системата (до 120 бара), генерираната заради него топлина и образуването на метални стружки (например когато лопатките се плъзгат към корпуса на помпата). Кормилното управление на нашия Mercedes все още работи много добре с оглед на възрастта и пробега на автомобила. За да гарантираме, че това ще бъде така и в бъдеще, като превантивна мярка ние промиваме системата и я пълним с прясно масло. Цялата операция отнема по-малко от час. А два литра прясно масло, необходими за промивката, струват под 40 лева. В галерията със снимки показваме отделните стъпки на промивката и смяната на маслото.

Хидравлика или не?

Ако вашият автомобил е произведен след 2010 г., е много вероятно сервото на волана да е изцяло електрическо. Електрическите сервосистеми работят по-ефективно, изискват още по-малко поддръжка (маслото изобщо не се сменя) и най-важното: работят по-добре в тандем с асистиращите системи.

Стъпка по стъпка: как да сменим маслото на хидравликата

За промивката ще ви бъдат необходими: помпа (не е задължително със сгъстен въздух), малка спринцовка, мерителна чашка за наливане, произволен съд, в който да източите старото масло, и два литра ново масло. Системата побира един литър, вторият литър е за промиването й.
Докато трае промивката, моторът трябва да остане угасен. Всичко, което трябва да направите, е да вдигнете автомобила на крик и да въртите волана от край до край. Това минимизира риска помпата да глътне въздух и да работи на сухо.
Преди да смените маслото, сравнете нивото и цвета на старото масло с новото. Ако цветът е близък до този на новото масло, смяна не е необходима (или вече е направена). Тук можете да видите, че старото масло …
… е значително по-тъмно в сравнение с новото (на снимката).
Старателно източете старото масло от разширителния съд.
Извадете внимателно маркуча за връщане и затворете отвора с тапа.
Завъртайки волана от крайно ляво до крайно дясно положение (или обратното), изпомпайте старото масло през маркуча за връщане в съда, който сте подготвили за точенето.
Мътна работата – от време на време изливайте старото масло от съда,…
… така ще видите по-лесно кога от разширителния съд ще започне да излиза чисто прясно масло.
Свържете отново маркуча за връщане и продължете да въртите волана от едното до другото крайно положение, за да обезвъздушите системата.
Въртяхме от крайно до крайно положение около 30 пъти. Последните мехурчета въздух излизат при отваряне на разширителния съд и работещ двигател.
След това проверете нивото на маслото. На масломерната щека има две маркировки за топла (80 градуса) и студена (20 градуса) система.
Изцедете излишното масло при необходимост. 

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин