2025
Смяната на хидравличната течност удължава живота на кормилната система. При повечето модели обаче смяната на този оперативен флуид дори не е включена в плана за обслужване. Препоръчителна е обаче щателна промивка, ако маслото на сервото вече е тъмно и мътно или ако от рейката се чуват шумове и воланът е станал „по-твърд“.
В някои случаи ще разберете веднага, че смяната на маслото на хидравликата не е включено в плановата поддръжка, като видите къде се намират разширителният съд и капачката на измервателната пръчка. Например при Skoda Fabia (5J) първо трябва да демонтирате акумулатора, за да стигнете до съда за хидравличната течност и да проверите нивото й.
По принцип това не е необходимо, тъй като системата е затворена – и в идеалния случай от кормилната уредба не трябва да изчезва и капка масло. Но в действителност при много автомобили като нашия Mercedes E 220 CDI от 2008 г. (почти на 300 000 километра) маслото показва значителни признаци на стареене. При нашия Benz също не е предвидена смяна на хидравличното масло и, съдейки по видa на течността, тя никога не е сменяна.
Стареенето на маслото се причинява от много фактори – високото налягане в системата (до 120 бара), генерираната заради него топлина и образуването на метални стружки (например когато лопатките се плъзгат към корпуса на помпата). Кормилното управление на нашия Mercedes все още работи много добре с оглед на възрастта и пробега на автомобила. За да гарантираме, че това ще бъде така и в бъдеще, като превантивна мярка ние промиваме системата и я пълним с прясно масло. Цялата операция отнема по-малко от час. А два литра прясно масло, необходими за промивката, струват под 40 лева. В галерията със снимки показваме отделните стъпки на промивката и смяната на маслото.
Хидравлика или не?
Ако вашият автомобил е произведен след 2010 г., е много вероятно сервото на волана да е изцяло електрическо. Електрическите сервосистеми работят по-ефективно, изискват още по-малко поддръжка (маслото изобщо не се сменя) и най-важното: работят по-добре в тандем с асистиращите системи.
Стъпка по стъпка: как да сменим маслото на хидравликата