Този автомобил няма нужда нито от бензин, нито от дизел, а малката му батерия е само буферна. Защото Toyota Mirai използва водород за задвижването си. Да, ВОДОРОД! Онзи химичен елемент, който ме въодушеяваше още като ученик в часовете по химия. И от който, да си призная, винаги ме е било малко страх – никога няма да забравя първата кислородно-водородна експлозия в химическата лаборатория.
А сега съм седнал смело зад волана на Toyota Mirai (водородните бутилки са монтирани напълно безопасно в дъното на машината) и се смея сам на себе си. Повечето автомобили около мен отделят CO2, 2,37 кг на литър бензин и 2,65 кг на литър дизел. А водородната Mirai? Нула!

Не можете да разпознаете този автомобил по неговото задвижване – просто то не генерира никакъв звук. Няма го нито характерното за Trabant 2-тактово пърпорене, нито рева на 6-цилиндровия боксер при 911-ката на Porsche. Но няма и CO2 емисии.
Водородът се окислява до водна пара
Далеч не искам да демонизирам двигателите с вътрешно горене, но шофирането без отделяне на вредни емисии ме очарова. Разбира се, знам, че само 105-те станции за зареждане на H2 в Германия са субсидирани от ЕС, както и че водородът, продаван от тях, обикновено не е зелен, а е получен с помощта на изкопаеми горива. Но автомобилът не може да направи нищо по въпроса, това е проблем с инфраструктурата за зареждане, която непрекъснато се подобрява и която се надяваме да стане още по-екологична.

Mirai сбъдва мечтата ми за шофиране без замърсяване на околната среда. И това ме кара да се чувствам страхотно. По същество тази Toyota е електрoмобил, но без недостатъците, характерни за този тип МПС. Зареждането с водород отнема около три минути и бързо свиквате със специалната дюза с тънка като котешка опашка тръба. Горивната клетка, разположена под предния капак, се нагрява доста, когато превръща водорода в електричество (за тези, които се интересуват от химия – става въпрос за обратна електролиза), а остатъчната топлина осигурява отоплението на интериора през зимата.
Как горивната клетка загрява купето
Така няма да ви се наложи да мръзнете като в случаите, когато тръгнете на дълъг път с електромобила си и нямате възможност да спрете за зареждане. Като цяло, за мен Mirai е нещо повече от крал на електрическите автомобили. През лятото остатъчната топлина може да доведе до необходимост от използването на климатик, но до горещия сезон има още време.
Модел | Toyota Mirai 2 |
Производство | от 2020 |
Задвижване | горивна клетка с полимерен електролит + електромотор на задната ос |
Батерия | литиево-йонна |
Макс. мощност | 134 кВт (182 к.с.) |
Макс. въртящ момент | 300 Нм |
Трансмисия | автоматична |
0-100 км/ч | 9,0 сек |
Макс. скорост | 175 км/ч |
Цена | от 133 800 лв. |
И стигаме до най-хубавото: високотехнологичното задвижване работи напълно незабележимо. Е, чуват се нещо като леко бълбукане и съскане, иначе 2,1-тонният колос се движи плавно и нежно като всеки електромобил. Просто избирате режим „D“ на трансмисията и потегляте. При това достатъчно пъргаво благодарение на максималните 182 конски сили. Тук се сещам за някогашния епичен отговор на Rolls-Royce на въпроса колко е мощността на двигателя: „Достатъчно!“
Едно зареждане с водород осигурява пробег 500 км
„Носенето“ по пътя с подобаваща тяга е коронната дисциплина на синия „японец“, цветът на тестовият автомобил неслучайно е наречен Force Blue. При максимална скорост от 120 км/ч, разходът на H2 остава в умерени граници, а пробегът с едно зареждане е близо 500 км. Но водородното превозно средство се държи добре и със 150 км/ч на магистралата. Тествам го за кратко с това темпо и средният разход не надвишава 0,9 кг H2/100 км.

Разбира се, Mirai не е ултрапотентен спортен автомобил, от който да слизате с разтуптяно сърце. Той е израз на разумното бъдеще на автомобила – модел, който можете да шофирате с чиста пред идните поколения съвест. А не искат ли сърцата ни точно това – чиста планета за децата ни?
Извод
Никой друг автомобил не въплъщава идеята за екологична мобилност след края на ерата на двигателите с вътрешно горене като Toyota Mirai, от чийто ауспух излизат само безвредни водни пари вместо опасни за здравето отработени газове. Затова, скъпи шефе, ми трябва по-висока заплата, искам Mirai!
Матиас Брюж