2024
В ерата на Downsizing-a темата с ангренажните вериги става все по-актуална. AUTO BILD България надникна в нея на едно от обученията за механиците, организирано от „Шефлер България“
Верига ли е – няма обслужване! Eдно време ангренажните вериги действително бяха толкова яки, че шофьорите буквално забравяха за обслужването на ангренажното задвижване. Но и старите механиците добре си спомнят разликите между веригите от едно време и от последното десетилетие. Или казано накратко: в наши дни веригите не са това, което бяха. В концерна Volkswagen още помнят соления урок с 1.2 TSI и 1.4 TSI отпреди близо 15 години, когато удължени и „прескочили“ вериги пратиха хиляди автомобили в сервизите – а самият концерн отказваше да покрива (напълно) разходите за ремонтите и пощенската кутия за оплаквания на AUTO BILD беше зарита от оплаквания.
Естествено, германският гигант далеч не е единственият, чиито модели имат подобни проблеми: двигателите 1.3 JTD на Fiat например също имаха сериозни проблеми с веригата. „При Fiat Doblo, който е с обикновен маховик, ангренажната верига има с 20-30% по-кратък ресурс, отколкото при Opel Combo 1.3 CDTI със същия двигател, но с 2-масов маховик“, коментира Кристиан Павлов (на снимката горе), мениджър техническо обслужване на „Шефлер България“. Защото една от задачите на ангренажното задвижване, наред с това да свързва коляновия с разпределителния вал, е да погасява и вибрациите, характерни за 4-тактов ДВГ. Ето защо често проблемите в други гасящи вибрациите модули в автомобила – например тампони, демпферни шайби и т.н., скъсяват живота и на верижното задвижване.
Защо веригите при новите двигатели издържат по-малко?
В ерата на Downsizing-a ангренажните вериги намериха по-широко приложение, тъй като могат да предават по-висок въртящ момент при по-компактни размери в сравнение с ремъците. При по-малките като работен обем двигатели oбаче цялото верижно задвижване е много по-натоварено, а същевременно веригите стават по-тесни, с по-малка площ за „лягане“ върху зъбните колела – и се налага употребата на повече, но по-малки звена. Именно по-големият брой звена води сумарно до тяхното по-голямо износване и създава риск от опасното разтягане на веригата. Колкото повече звена има във веригата, толкова повече хлабини могат да се образуват при нея. От друга страна, масовата практика е производителите изобщо да не дават в сервизните инструкции интервал за смяна на веригата – и приемат, че тя е предвидена за целия жизнен цикъл на автомобила, който обикновено е около 250 хил. километра. Пробег, на който масово у нас идват автомобили нов внос.
От друга страна, удължените сервизни интервали (до 30 хил. км), които производителите дават, за да изкарат на хартия по-ниски експлоатационни разходи, неминуемо водят до влошаване качествата на маслото. А ключова роля за безпроблемната работа на верижното задвижване играе доброто смазване. Обратно – стареенето на маслото, свързано с абсорбирането на конденз, дребни стружки, сажди и т.н., води до влошено смазване – а оттам, и до скъсяване живота на цялото ангренажно задвижване. Прекомерното износване може да доведе до променено газоразпределение, неравномерна работа на двигателя/загуба на мощност, разтегляне на веригата, изместен контакт на зъбните колела, износване на направляващите релси (познати и като „банани“), прескачане на веригата – и в най-лошия случай: до тотална повреда на самия двигател.
Практиката на Павлов, който води обученията на „Шефлер“ за автомеханици по цялата страна, показва, че до проблеми в ангренажното задвижване в много случаи може да се стигне и при неправилна смяна на неговите компоненти. Като пример той дава случая с мотора 1.2 TSI на VW, при който много от „гаражните“ майстори често пропускат смяната на зъбното колело на коляновия вал поради необходимостта от специален инструмент, с какъвто те не разполагат. Често била пропускана и смяната на маслото след смяна на ангренажното задвижване, която се налага поради опасността от вкарване на замърсители в него. При бензиновите двигатели на Opel (1.0, 1.2, 1.4 16V) пък в нередки случаи се чуват нетипични шумове от капака на ангренажното задвижване – защото много майстори сменяли веригата и другите компоненти без да свалят картера.
Извод
Модерните двигатели и съвременните изисквания към автомобила за ниски експлоатационни разходи подлагат на все по-сериозно изпитание ангренажното задвижване. А при автомобилите на много километри, с каквито нашият пазар е наводнен, в много случаи може да се наложи смяна на веригата и прилежащите й компоненти. За тази операция механиците трябва да бъдат подготвени добре – и обученията на „Шефлер“ могат да бъдат много полезни за тях, защото биха могли да им спестят двойна работа заради допуснати грешки.