Защо ангренажните вериги не са това, което бяха?

1812
2024

В ерата на Downsizing-a темата с ангренажните вериги става все по-актуална. AUTO BILD България надникна в нея на едно от обученията за механиците, организирано от „Шефлер България“

Верига ли е – няма обслужване! Eдно време ангренажните вериги действително бяха толкова яки, че шофьорите буквално забравяха за обслужването на ангренажното задвижване. Но и старите механиците добре си спомнят разликите между веригите от едно време и от последното десетилетие. Или казано накратко: в наши дни веригите не са това, което бяха. В концерна Volkswagen още помнят соления урок с 1.2 TSI и 1.4 TSI отпреди близо 15 години, когато удължени и „прескочили“ вериги пратиха хиляди автомобили в сервизите – а самият концерн отказваше да покрива (напълно) разходите за ремонтите и пощенската кутия за оплаквания на AUTO BILD беше зарита от оплаквания.

Естествено, германският гигант далеч не е единственият, чиито модели имат подобни проблеми: двигателите 1.3 JTD на Fiat например също имаха сериозни проблеми с веригата. „При Fiat Doblo, който е с обикновен маховик, ангренажната верига има с 20-30% по-кратък ресурс, отколкото при Opel Combo 1.3 CDTI със същия двигател, но с 2-масов маховик“, коментира Кристиан Павлов (на снимката горе), мениджър техническо обслужване на „Шефлер България“. Защото една от задачите на ангренажното задвижване, наред с това да свързва коляновия с разпределителния вал, е да погасява и вибрациите, характерни за 4-тактов ДВГ. Ето защо често проблемите в други гасящи вибрациите модули в автомобила – например тампони, демпферни шайби и т.н., скъсяват живота и на верижното задвижване.

Защо веригите при новите двигатели издържат по-малко?

В ерата на Downsizing-a ангренажните вериги намериха по-широко приложение, тъй като могат да предават по-висок въртящ момент при по-компактни размери в сравнение с ремъците. При по-малките като работен обем двигатели oбаче цялото верижно задвижване е много по-натоварено, а същевременно веригите стават по-тесни, с по-малка площ за „лягане“ върху зъбните колела – и се налага употребата на повече, но по-малки звена. Именно по-големият брой звена води сумарно до тяхното по-голямо износване и създава риск от опасното разтягане на веригата. Колкото повече звена има във веригата, толкова повече хлабини могат да се образуват при нея. От друга страна, масовата практика е производителите изобщо да не дават в сервизните инструкции интервал за смяна на веригата – и приемат, че тя е предвидена за целия жизнен цикъл на автомобила, който обикновено е около 250 хил. километра. Пробег, на който масово у нас идват автомобили нов внос.

Специалната смазка удължава живота на веригата

От друга страна, удължените сервизни интервали (до 30 хил. км), които производителите дават, за да изкарат на хартия по-ниски експлоатационни разходи, неминуемо водят до влошаване качествата на маслото. А ключова роля за безпроблемната работа на верижното задвижване играе доброто смазване. Обратно – стареенето на маслото, свързано с абсорбирането на конденз, дребни стружки, сажди и т.н., води до влошено смазване – а оттам, и до скъсяване живота на цялото ангренажно задвижване. Прекомерното износване може да доведе до променено газоразпределение, неравномерна работа на двигателя/загуба на мощност, разтегляне на веригата, изместен контакт на зъбните колела, износване на направляващите релси (познати и като „банани“), прескачане на веригата – и в най-лошия случай: до тотална повреда на самия двигател.

Специалният инструмент за фиксиране на зъбните колела на разпределителните валове

Практиката на Павлов, който води обученията на „Шефлер“ за автомеханици по цялата страна, показва, че до проблеми в ангренажното задвижване в много случаи може да се стигне и при неправилна смяна на неговите компоненти. Като пример той дава случая с мотора 1.2 TSI на VW, при който много от „гаражните“ майстори често пропускат смяната на зъбното колело на коляновия вал поради необходимостта от специален инструмент, с какъвто те не разполагат. Често била пропускана и смяната на маслото след смяна на ангренажното задвижване, която се налага поради опасността от вкарване на замърсители в него. При бензиновите двигатели на Opel (1.0, 1.2, 1.4 16V) пък в нередки случаи се чуват нетипични шумове от капака на ангренажното задвижване – защото много майстори сменяли веригата и другите компоненти без да свалят картера.

Извод

Модерните двигатели и съвременните изисквания към автомобила за ниски експлоатационни разходи подлагат на все по-сериозно изпитание ангренажното задвижване. А при автомобилите на много километри, с каквито нашият пазар е наводнен, в много случаи може да се наложи смяна на веригата и прилежащите й компоненти. За тази операция механиците трябва да бъдат подготвени добре – и обученията на „Шефлер“ могат да бъдат много полезни за тях, защото биха могли да им спестят двойна работа заради допуснати грешки.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин