Застраховки: робот с „Каско“

0312
2021

Слънчев неделен следобед по оживения булевард „О’Фарел“ в центъра на Сан Франциско. Около 14.00 часа черна Tesla преминава с бясна скорост на червен светофар и бива ударена от Mini Cooper, след което изхвърча на тротоара. Автомобилът помита двойка пешеходци. Мъжът умира на място, жената е с тежки травми в болница. След инцидента полицията демонтира бордовия компютър на електромобила, за да разбере дали 21-годишната водачка на наетия автомобил го е управлявала самостоятелно, или в колата е бил включен автопилот.

Подобни разследвания ще се случват все по-често. Tesla е представител на новото поколение автомобили, които могат да се движат благодарение на сензори, процесори и алгоритми, като по този начин дори вече могат да изминават доста дълги разстояния. Компютърът поема все повече функции, които могат да се окажат решаващи на живот или смърт. От автоматичното спазване на дистанция, през управлението на волана, до автоматичния спирачен асистент. Само след няколко години усъвършенстваните технически системи за автономно управление ще командват роботизираните таксита, в които ще се придвижват единствено пасажери.

Тази визия за непосредственото ни бъдеще поставя и нови въпроси пред застрахователите.
Повече от 120 години автомобилът беше автомобил. А автомобилната застраховка – автомобилна застраховка. Задължителната „Гражданска отговорност“ или застраховката „Каско“ са се превърнали в неизменни спътници на превозните средства. Но ето, че ситуацията се променя и с нея и бизнес моделът на застраховките. До съвсем скоро автомобилите се произвеждаха, след това продаваха, с което казусите в повечето случаи се изчерпваха. Днес на мястото на директните продажби и лизинга идват модерни схеми за споделено пътуване, при които наемате автомобил само за часове, разменяте го с друг или го ползвате споделено с други. Според експерти делът на пътуванията в собствени автомобили до 2035 година ще спадне от сегашните 82 на 59 процента. Разбира се, с това драстично ще намалее и количеството шофьори с „Гражданска отговорност“.
Друг интересен детайл е фактът, че 60 процента от купувачите на автомобили са не физически лица, а фирми. Все повече от тях залагат на така наречените Car Pools, гаражи, пълни с автомобили за общо ползване, с което отшумява практиката служителите да ползват конкретен личен служебен автомобил. Тук застрахователите също умуват над нови продукти, защото класическите все по-рядко работят, а автомобилните застраховки като пазарен дял се нареждат на трето място след тези за живот и за здраве.

Скъпи ламарини: новите технологии ще намаляват инцидентите, но разходите за ремонтите все повече ще нараснат

Първи лястовички са мобилните приложения, чрез които бързо и удобно може да се застраховате за отделни пътувания. С настъпването на електромобилите се появиха и първите застраховки за акумулиращи батерии. За тях плащат производителите на автомобили. Батерията е най-скъпата част в електромобила. Повечето марки като Tesla или BMW дават гаранция за живота на батериите – до 200 000 км или до осем години. Производителите се възползват от застраховката и в случай на проблем разходите се поемат от застрахователя. Специални застраховки се предлагат също и за частни или обществени зарядни станции.
Специалистите очакват, че в следващите години ще наблюдаваме активизиране на връзките между автомобилните производители и застрахователи. Автомобилните концерни се нуждаят от милиарди инвестиции, за да могат да се справят с промените, свързани с електрическата мобилност, автономното шофиране и моделите за споделено пътуване. В същото време застрахователите работят с огромни финансови средства, които търсят да вложат в сигурни бизнеси заради продължаващата политика на банките да поддържат лихвите ниски.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин