2025
След малко повече от година градската управа на Кьолн, операторът на инфраструктура за зареждане на електрически автомобили TankE GmbH и Rheinmetall AG завършиха полевите тестове на четири зарядни станции, интегрирани в бордюри по улици в германския град. Пилотният проект стартира през април 2024 на две места в Кьолн-Линдентал с идеята да бъдат изпробвани практическата пригодност, предимствата по отношение на градското планиране, както и приемането на решението за зареждане от страна на обществото.
По данни на Rheinmetall, съпътстващо експеримента проучване установява: „С повече от 2800 успешни зареждания – средно по две на ден на точка за зареждане (…) интегрираните в бордюрите зарядни станции на Rheinmetall не само се доказват като мощни и надеждни при всякакви метеорологични условия, но и като редовно търсени от потребителите.“ С приключването на пилотния проект четирите зарядни станции ще бъдат прехвърлени в редовна експлоатация.
„При нашия продукт електрониката за зареждане е интегрирана във формата на стандартен бордюр, за да позволи зареждането на електрически автомобили директно отстрани на улицата – без пречкащи се колчета, без отнемане от зоната на тротоара и без компромиси по отношение на безопасността или естетиката“, обяснява Кристоф Мюлер, главен изпълнителен директор на подразделението Power Systems на Rheinmetall. „В лицето на разработената от нас зарядна станция бордюр разполагаме с готов за производство продукт, който дефинира по нов начин инфраструктурата за зареждане в града – защото пести място, харатеризира се със здравина, не създава пречки – и може да бъде интегриран в съществуващите градски структури.“
В рамките на изпитателния период са заредени общо над 50 MWh енергия – средно около 19 kWh на процес, което съответства на пробег около 120 километра. „Компактната модулна конструкция позволява бързо и лесно обслужване чрез смяна на модула за зареждане в рамките на бордюра. Това позволи станциите да са в готовност за експлоатация през 99% от времето при ниски оперативни разходи“, подчертават от екипа по разработката.
В проведена паралелно с проучването анкета потребителите дават положителна обратна връзка – най-вече благодарение на лесния начин на употреба и възможността за зареждане недалеч от дома/офиса.
В сравнение с конвенционалните зарядни станции, тези в бордюрите имат редица предимства – възможност за интеграция в съществуващия градски пейзаж, защита от вандализъм, пестене на място, запазване на видимостта и намален риск от спъване в кабелите. Партньорите по проекта хвалят също ергономията, удобството при ползване и достъпността на иновацията. Сред другите плюсове са по-лесното паркиране, комфортната употреба дори от улицата, отпадането на стърчащите колчета и др.
Само по отношение на видимостта решението се представя малко по-зле: в бъдеще обаче това трябва да се подобри чрез специална маркировка и включване в приложения за навигация. Според Rheinmetall операторите на инфраструктура за зареждане ще могат да разчитат също на по-ниски разходи за монтаж и поддръжка в сравнение с конвенционалните зарядни станции. Освен това имало опция и за предварителен монтаж на т.нар. „кухи бордюри“, които лесно да могат да бъдат оборудвани с модули за зареждане при необходимост. След приключването на пилотния проект бордюрите за зареждане вече се предлагат като сериен продукт.