НОВОТО АВТОМОБИЛНО ДЕСЕТИЛЕТИЕ е още на само седмица, когато бе отбелязана първата сензация. На изложението за технологии CES в Лас Вегас хората от Sony показаха автомобил на сцената. Просто ей така – таен проект. Никой от японския технологичен концерн не казва нищо за задвижването (освен че естествено е електрическо), за динамичните характеристики, за разхода или окачването. Също така никой на CES не пита за това.
SONY Vision-S
Изглежда така, сякаш автомобилът на бъдещето може да излиза вече от фабриката. Заблуждаващо е, тъй като хората от Sony искат да покажат над какво работят инженерите – сензори и свързването им чрез софтуер

Този шоуавтомобил разполага с 33 сензора. Край. Шоуавтомобилът Vision-S, показан от Sony и създаден от японците с помощта на германски партньори като ZF, Conti и Bosch, е предупреждение към традиционните автомобилни производители: вижте какво можем и какво искаме! И това е доказателството, че с всяко начало на десетилетие в автомобилния свят – извинете: в света на мобилността – важат нови правила: софтуерът става по-важен от хардуера. Без данни, базирани на облак услуги, и свързаност вече нищо не може да съществува. Независимо дали го искаме или не.
През изминалите години CES се превърна в едно от най-важните автомобилни изложения на света. А сега започват двадесетте години, времето на автомобилите роботи и на новата мобилност. Изкуственият интелект (KI) поема волана (при положение, че все още го има). Автомобилният експерт Карл-Томас Нойман седи в студията на превозно средство без водач на дъщерната фирма на Hyundai Mobis и не може да прикрие усмивката си: „Изправени сме пред десетилетието на тоталната промяна. Който не го разбира, ще остане извън борда. В играта ще влязат нови играчи. Границите между автомобилния и технологичния свят ще се стопят.“
А по време на CES това изглежда по следния начин: Sony показва автомобил, Toyota обявява строежа на „затворен град“, в който ще тества автономното шофиране в реални условия. Hyundai и Uber работят съвместно по създаването на дрон, който скоро ще премести градския трафик в небето над улиците. А изобретателят на автомобила? Mercedes показа шоуавтомобила Vision AVTR без волан, но със седалки, които усещат ударите на сърцето на водача. И компостиращи батерии. „Съжалявам, но който иска, да приема тази студия на Mercedes. Аз не я разбирам“, казва бившият шеф на Opel Нойман. От Mercedes-Benz обясниха на CES, че в Щутгарт се питат коя тенденция ще е следващата появила се.
Отговор на този въпрос – само на няколко километра оттук – дава M-Byte на китайския стартъп Byton. Автомобилът на бъдещето е готов, ще се появи на пазара в края на годината, през 2021 г. в Европа, а в момента дори можете да го тествате (очаквайте теста на AUTO BILD в следващия ни брой). Докато другите произвеждат коли, швабите (Mercedes) са ориентирани към далечното бъдеще. И повтарят „Software eats the world“, цитат на казаното от основателя на Netscape Марк Андреесен от 2011 г. През 2039 г. в Daimler възнамеряват да са изцяло климатично неутрални; те наричат това holistic sustainability. Дизайнерите им говорят за любов, респект и доверие в продуктите. Мениджър, отговарящ за връзката между човек и машина, казва за AVTR: „Не се опитвайте да го разберете в техническо отношение. Той е визионерски.“ Докато при Mercedes липсва волан, няколко метра по-надолу в кокпита на Honda няма нищо друго освен волан. Чрез дърпането и натискането му моделът се ускорява и спира електрически. Наскоро шефът на Honda Такахиро Хачиго обясни, че не вярва особено много в електрическата мобилност.


По време на CES си пролича, че браншът като че ли се бори със самия себе си. При това бъдещето е предначертано. Консултантите от McKinsey очакват, че в бъдеще електрическите, споделените и автономните автомобили ще запълнят слабите места на вътрешноградския трафик. Очаква се през 2040 г. (частично) автономно да се движат през 66 процента от разстоянието всички леки автомобили. А до средата на 20-те години ще се появят близо 300 нови електрически модела – предимно от среден клас. Бъдещето на автомобилите не подминава и банални елементи като сенниците – те също ще разполагат с изкуствен интелект.

Доставчикът Bosch обяви на CES, че възнамерява да се превърне в „пионер на иновациите по отношение на изкуствения интелект“, като показа дигиталния сенник Virtual Visor. Камера следи накъде в момента гледа водачът и автоматично затъмнява зрителното поле пред очите му. Така зрителното поле на водача се увеличава – симпатично. Но дали ни е необходимо? Mercedes използва рециклирани материали във вътрешното пространство на Vision AVTR – например от пластмасови бутилки, а в същото хале Хенрик Фискер ни показва как ще изглеждат нещата на пътя след две години.

„Моят Ocean е най-издръжливият автомобил на света“, казва датчанинът и почуква по централната конзола, направена от материали от рециклирани фланелки. „Оползотворихме и стари рибарски мрежи.“ Цената на Ocean ще започва от 37 долара. Моделът ще може да се купи или вземе на оперативен лизинг – посредством приложение. Няма да има търговци, шоуруми – това също е бъдещето. Обиколката на CES е въодушевяваща и плашеща едновременно. А накрая отбелязваме: Volkswagen изобщо не е в Лас Вегас; VW е в Цвикау. Там хората от провинция Долна Саксония произвеждат електромобили, които ще се продават от следващото лято.

