2025
Многократното преправяне на морално остарели автомобилни конструкции е добре отработена през годините практика на източноевропейските производители.
В края на 1979 година на същия принцип в Запорожкия автомобилен завод „Комунар“ започва производството на модернизирания ЗАЗ 968 М. Неговият силует като цяло не се различава от предходния модел 966, усвоен през 1966 г., който на свой ред силно наподобява като дизайн и компановка някои по-стари западни коли със заден двигател, и особено NSU Prinz 4 от 1961 г.

Основните външни промени по каросерията се откриват на три места. Предната част е по-изпъкнала, а през средата й минава декоративна черна ивица, като фаровете остават кръгли, но гривните им вече са изработени от пластмаса и боядисани в черно. Старите кръгли светлини отзад са заменени с модерни правоъгълни блокове (с габарити, мигачи, стопове, светлини за заден ход и светлоотражатели), а големите въздухозаборници на задните калници са заменени с дискретни вертикални отвори. Броните са покрити с гумена лента, а в двата им края са поставени пластмасови накрайници.

Въздухът за охлаждане на двигателя постъпва през решетката, изрязана в лявата част на задния капак, както и през отворите на задния десен калник, след което минава около въздушния филтър, обтича горната част на двигателя и излиза през отворите на левия заден калник. Вентилаторът вече е пo-безшумен и по-мощен, променена е и циркулацията на въздуха в моторния отсек. През процепите в задния капак вентилаторът засмуква охлаждащ въздух и го подава към цилиндрите. Въздух се засмуква и през отвора зад регистрационния номер, който на свой ред има две положения – лятно и зимно. През зимата и двата отвора – зад номера и на капака, се затварят, като въздухът може да се засмуква само през специална ниша в кожуха на вентилатора, която през лятото се затваря.

Полезният обем на багажника, е чувствително увеличен в резултат от по-изпъкналата предна част между фаровете и преместването на инструментите в купето, а резервното колело при двигателя. Кормилната колона е обезопасена, а дъното и стените на багажника са покрити с гума. Вътрешната част на средните колони е покрита с пластмаса, под таблото е монтиран малък рафт за поставяне на дребни предмети, а огледалото за обратно виждане е по-голямо. На кормилната колона са монтирани превключватели от ВАЗ за фаровете, мигачите, чистачките и пръскалките. Плоскостите на педалите за газта и спирачката са изравнени, според актуалните изисквания за безопасност. Задната седалка е по-удобна и е оборудвана с нови подлакътници. По-малката чанта с инструменти вече стои под седалката на водача, а по-голямата се намира под задната седалка.

Двигателят на модернизирания ЗАЗ остава непроменен – V4 с принудително въздушно охлаждане, работен обем 1198 куб. см и степен на сгъстяване 7,2:1. Развива максимална мощност от 41 к.с. при 4200 – 4400 об/мин. Предавателната кутия е четиристепенна, синхронизирана. Окачването е независимо на четирите колела, като отпред е торсионно-пружннно, а отзад – пружинно. Максималната скорост на автомобила е 118 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 38 сек. Един от забавните акценти на арматурното табло е километражът, разграфен до…160 км/ч.
Производството на ЗАЗ 968 М приключва през 1994 г., близо три десетилетия след неговия дебют.