Задължителен асистент за лентата и черна кутия в новите модели

0309
2024

С цел подобряване на пътната безопасност ЕС предписва кои асистиращи системи вече задължително трябва да има на борда на автомобила

Производителите от 7 юли 2024 г. задължително трябва да вграждат някои електронни помощни асистенти във всички свои нови автомобили. Още преди две години това бе въведено за новите модели. Сега същото важи и за модификации, които вече са по-дълго на пазара.
Задължителен става асистентът, който следи водача за спазване на ограниченията на скоростта. Чрез видеокамера или навигацията техниката разпознава допустимата максимална скорост във всеки един момент. При надвишаването й шофьорът следва да бъде предупреден. Как ще се случи това, остава на преценката на автомобилния производител. Освен визуални и акустични сигнали, възможно е също да се увеличи съпротивлението на педала на газта. Но отговорността остава при водача, защото неговото поведение и реакция са с предимство пред тези на системата. Асистентът може да бъде изключен временно, но се включва отново след всяко стартиране на двигателя.
Защитата на хора и избягване на колизии с предмети при заден ход вече също трябва да бъде на борда. Техниката използва информация от сензори или камери, които са в състояние да разпознават пешеходци и препятствия. Мярката се налага не на последно място заради постоянно влошаващия се обзор назад, вследствие на променените конструкции при превозните средства, особено SUV моделите.

По подобие на авиацията в автомобилите вече ще трябва да се монтира и черна кутия. В случай на инцидент, тя следва да улесни или направи въобще възможна реконструкцията на събитията. Функцията продължава широко да се коментира и критикува, защото системата постоянно записва данни: позицията на автомобила на пътя, включването на асистиращи системи и скоростта. Поради това информацията трябва да се анонимизира и да се използва единствено в рамките на системата. Данните се изтриват след относително кратък срок, освен ако не се е случила злополука. При ПТП информацията малко преди и след инцидента се съхранява, а системата като цяло не може да бъде изключвана.

Познатият на мнозина вече асистент за поддържане на траекторията на движението в очертанията на пътната лента също вече става задължителен за всички нови автомобили. Техниката му проследява дали водачът следва маркировката и съответно предупреждава при опасност автомобила да напусне пътното платно или се озове в насрещното движение. Тази система също може да бъде деактивирана до следващото запалване на мотора, като процедурата се състои от няколко действия, за да се избегне рискът, водачът неволно да я изключи. Възможната деактивация също е подложена на критики с аргумента, че действията и реакциите на шофьора винаги са висшестоящи спрямо предупрежденията на асистента.

При рязко спиране, задните светлини вече ще мигат интензивно, за да предупреждават движещите се отзад автомобили, че става дума за аварийно спиране. Щом колата спре, автоматично ще се включват аварийните светлини, а стоповете ще продължават да светят непрекъснато. Автомобилът също така вече ще трябва да ни предупреждава при симптоми на умора и липса на концентрация. За целта постоянно ще се записват движенията на очите, клепачите и ръцете на волана, като данните е забранено да бъдат предоставяни на трети страни. Задължителни стават системите, разпознаващи самостоятелно рискови ситуации и задействащи спиране на автомобила, като активно се намесват в трафика, за да избегнат или ограничат евентуална колизия и едновременно предупреждават с акустичен сигнал.

ЕС бе планирал също въвеждането на уреди, разпознаващи употребата на алкохол от шофьора, които в тези случаи веднага блокират автомобила. Засега това няма да се реализира, но задължително става монтирането на конструкция, в която на по-късен етап тази техника да може да бъде монтирана. Ще рече, твърде вероятно е на по-късен етап и тази мярка да може да стане задължителна.

Maтериалът е част от рубриката „За повече сигурност и респект по българските пътища с Continental“

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин