Пътят бе дълъг: от известния Pink Cadillac, открит, блестящ на слънцето, декадентски, американски… до Cadillac XT4 с 2-литров дизелов агрегат от Opel. И определено пътят не бе добър. Какви времена бяха само: американската луксозна марка на GM продава от 40-те до 70-те години модели, по които всички копнеят и които се превръщат в икони на стила с многото си хром. В един момент обаче този път тръгва в друга посока и завършва в ламаринени кутии а ла Cadillac Escalade или CTS.
Година след година Cadillac губи значение. В Германия в момента се предлага официално само един SUV с името XT4. Той обаче почти не се купува – през 2021 г. са регистрирани само 249 нови автомобила Cadillac, от тях 40 са внесени Escalade. През първите 8 месеца на 2022 г. са продадени 124 броя XT4 – изглежда една марка изчезва.
Сега обаче Cadillac се завръща! Марката от концерна GM възнамерява да представя вълнуващи, изцяло електрически модели и от 2030 г. изцяло да спре продажбата на коли с двигатели с вътрешно горене.

Първият автомобил върху новата платформа за електромобили „Ultium“ е Lyriq. SUV с необичайна външност, но с модерно задвижване, както и с асистиращата система на GM „Super Cruise“ и дигитален кокпит с 33-инчов дисплей от най-ново поколение. Електромоторът в задницата разполага с 340 к.с., а батерията с капацитет от 102 кВтч предлага пробег до 502 километра.
След първите тестове бе установено, че Lyriq притежава (типично американска) комфортна настройка на окачването. Посредством интелигентна система за рекупериране разходът ще бъде оптимизиран. В Щатите петметровият SUV стартира с цена от 62 990 долара (по-късно и с двойно задвижване на цена от 64 990 долара). Засега не е категорично ясно, че Lyriq ще се появи на европейския пазар – но е напълно възможно.

От Cadillac обявиха, че от декември 2023 г. ще започнат серийното производство на студията Celestiq. Електрическият кросоувър ще ни даде представа по случай 120-ата годишнина на марката за бъдещия „ултралуксозен флагман“. Той ще разполага с батерия с капацитет от 111 кВтч и ще има пробег до 483 километра. За задвижването ще отговарят две електрически машини със системна мощност от 600 к.с. и максимален въртящ момент от 868 Нм. Цената на Celestiq ще стартира от поне 300 000 долара.

Допълнително с това Cadillac смята да се завърне на пистата в Льо Ман с хибридния проект GTP Hypercar 2023. Докато в огромните шоуруми на Cadillac в Северна Америка все още не се усеща духът на завръщането, дъщерната марка на GM тръгва по пътя на новата конкуренция: като стартъп Cadillac наема площи в големи търговски центрове, за да разкаже на хората там историята на възкръсването си.
Изглежда не и без успех: „Debut Edition“ на Lyriq се разпродава само за десет минути. Завръщането на Cadillac може да се получи.

ИСТОРИЯТА НА CADILLAC: ХРОМ И ПРОВАЛИ
Основана през 1902, марката Cadillac скоро се превръща в символ на лукс, стил и технически иновации. Модели като Eldorado, DeVille или Seville са икони на американското автомобилостроене. От 2000 г. внушителни и груби модели като Escalade или баналните за Европа BLS са характерни за марката.

