„Завръщането“ към ДВГ може да се окаже опасно

1605
2024

От 2035 г. ЕС планира де факто забрана на двигателите с вътрешно горене. Някои политици обаче искат промяна в курса. Това обаче може да има сериозни последствия, прогнозира икономическият експерт Фердинанд Дуденхьофер.

Забраната за нови автомобили на двигатели с вътрешно горене, планирана от 2035, се превърна в обект на доста критики. В контекста на предстоящите европейски избори както политици, така и високопоставени представители на индустрията започнаха да надигат гласове за евентуална отмяна на решението. Германският икономически и автомобилен експерт Фердинанд Дуденхьофер обаче предупреждава, че последствията от подобен обрат биха били неблагоприятни и прогнозира сериозни негативни последици за германската автомобилна индустрия.

Запазването на ДВГ – опасност за индустрията?

В интервю за Neue Osnabrücker Zeitung (NOZ) Дуденхьофер критикува политиците, които призовават за отмяна на забраната на двигателите с вътрешно горене. Те искали да си изградят пред избирателите ореол като „спасители на германската автомобилна индустрия“. Ефектът обаче щял да бъде точно обратният: „Вместо да спасят нашите автомобилни производители, приказките за отмяна забраната на ДВГ унищожават нашата индустрия“, смята Дуденхьофер. Според него германската автомобилна индустрия вече била напълно зависима от „възхода на електрическата мобилност, за да стане тя масова“. Иначе другият вариант би бил производството на германски електрически модели щяло да бъде преместено далеч в чужбина – например в Китай, защото компаниите щели да се почувстват принудени да го направят заради намаленото търсене на електромобили в Германия.

Германия бави развитието на електрическата мобилност

В момента електрическата мобилност в Германия изглежда като мираж – и основен виновник за това била политиката. Дуденхьофер смята, че изненадващото премахване на бонуса за електромобили в края на 2023 г. било сериозна грешка, която сериозно спъвала прехода към електромобили в родината му. Защото без субсидии електрическите модели просто били твърде скъпи в сравнение с тези на двигатели с вътрешно горене. Дуденхьофер критикува и автомобилното лоби. Според 72-годишния експерт то „отблъсква собствените си клиенти, като не спира да вдига врява за очевидната липса на зарядни станции“.

Електрическите автомобили стават по-евтини от тези на ДВГ до 2030

В дългосрочен план Дуденхьофер прогнозира, че двигателите с вътрешно горене ще бъдат изместени от електрическите задвижвания. Според неговите прогнози електромобилите щели да станат по-евтини от сравнимите дизелови или бензинови модели около 2030 г. Един от ключовите фактори за промените в цените била разработката на значително по-леки твърдотелни батерии, които щели да гарантират по-бързо зареждане. Дуденхьофер очаква плодовете на този технологичен тласък да бъдат налице до 2-3 години.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин