2016
Volvo и спортен дух – досега това не винаги вървеше ръка за ръка. Със S60 Polestar шведите демонстрират, че владеят и страничната динамика.
Точно преди 20 години стартира сътрудничеството между Volvo и тунинг фирмата от Гьотеборг „Polestar“. В началото ставало дума само за активността на шведския автомобилен производител в моторните спортове. Тунинг и допълнителни детайли за серийните модели – дълго време това предизвиквало само смях в централата на концерта и мнения от типа на „не и за нас“. Но времената се променят, въпреки че в Швеция часовниците явно тиктакат по-бавно: през 2009 година Polestar „наточи“ първите серийни модели на Volvo. През 2015 година скандинавците последваха примера на Mercedes AMG и BMW M и поеха 100 процента контрол върху домашния си тунер. Целта бе ясна: спортните модели се продават добре, така че и Volvo искаше да си отреже парче от тази доходоносна торта.
Polestar: тунинг от старата школа
Стартът е поставен с двата модела 60. Ние имахме възможност да тестваме триобемната лимузина S60. С биещ на очи заден спойлер и 20-инчови „валяци“ моделът от Швеция изглежда доста дръзко. От познатия 2-литров четирицилиндров мотор Polestar са успели да извлекат 367 к.с. В сравнение с базовия мотор инженерите са постигнали увеличение на мощността с 61 к.с., като са инсталирали по-голям турбокомпресор, както и нови мотовилки и по-„остри“ разпределителни валове. Тоест добрите стари похвати на тунинга. Друга радостна новина е повишението на въртящия момент до 470 Нютонметра (+70 Нм). Звукът на „напомпания“ двигател не разочарова: благодарение на ауспуховата система с клапи агрегатът ръмжи сонорно и нахално, но никога неприятно и натрапчиво.
Под 5 секунди от 0 до 100 км/ч
Комбинацията между механичен компресор и турбокомпресор помага и при потегляне. Оборудваното с 8-степенна автоматична трансмисия Volvo S60 стартира добре и се движи уверено и при високи скорости. Все пак максималната мощност е на разположение едва при 6000 оборота. Тази радост от развъртането е в приятен контраст с обичайната турбо-тяга. динамичните характеристики са много добри: 4,7 секунди от 0 до 100 км/ч – и така до 250 км/ч. На фона на мощността средният разход на гориво от 7,8 литра е напълно приемлив.
Кормилното управление е стегнато и прецизно
Електромеханичното кормилно управление работи стегнато и достатъчно прецизно, но можеше и да е по-информативно. Въпреки доста високото си тегло от 1751 килограма „шведът“ взима завоите много пъргаво. Но техниката не може да прикрие многото килограми. В острите завои недозавиването веднага показва кога е дошъл краят на сцеплението. Пъргавината на задната част се осигурява от двойното задвижване, работещо в комбинация електронно управляван механичен блокаж на задния диференциал и Torque Vectoring, реализиран с помощта на спирачни намеси. И то въпреки че при динамично шофиране мощността се разпределя по равно между двете оси. При нормални условия задвижвани са предните колела.
Режимът Sport plus е на разположение само с Cheat
Когато активирате режимите Sport или Sport plus, шведският атлет дава от себе си всичко, на което е способен, кормилното управление става още по-стегнато, реакциите на педала на газта са по-директни, а превключването на предавките – по-бързо. Задържането на предавката в завоя помага при ускорение на излизане от него. А за да превключите в режим Sport plus, трябва два пъти да натиснете селектора на трансмисията напред и да дръпнете лостчетата на волана. Сложната процедура напомня на въвеждането на Cheat при видеоигра. И това впечатление е много близо до истината, защото този детайл първоначално не е бил предвиден за серийното производство и е бил добавен допълнително. Благодарим ти, Volvo.